Radioamatérské stanice pro pásmo 2 metry
Aby to někteří nechápali nesprávně, nejedná se o dosah 2 metry, ale o vlnovou délku 2 metry, která odpovídá frekvenci 145MHz. Patří do pásem, která souhrnně označujeme jako velmi krátké vlny (VKV). Toto pásmo leží jen o něco výš než většině lidí dobře známé pásmo VKV FM, na kterém vysílá většina českých rozhlasových stanic. Jedná se o pásmo licencované. Abyste na něm mohli vysílat, potřebujete radioamatérskou koncesi a úředně přidělenou volací značku. To může být pro některé zájemce o toto pásmo citelná komplikace. Ale na oplátku získáte některé nezanedbatelné výhody. Na tomto pásmu, na rozdíl od PMR a CB nebudete omezeni výkonem jen na několik wattů, ale můžete použít výkon řádu desítek, ba dokonce stovek wattů, pokud na to máte silnou stanici. Kromě běžné modulace FM můžete použít i modulaci SSB. Také můžete použít „služeb“ mnoha převaděčů rozmístěných po celé republice. To vše v konečném výsledku zmnohanásobuje vaše šance na úspěšné spojení.
I přesto ponechávám tento typ radiostanic v kategorii „radiostanice pro místní a regionální spojení“, protože fyzikální povaha použité frekvence za normálních okolností neumožnuje přímé spojení za zakřivený povrch Zeměkoule. Toto pásmo, na rozdíl od pásem krátkovlnných, bez problémů funguje po celý den a v jakémkoli ročním období. Rušení vzdálenými stanicemi, které znepříjemňují život uživatelům CB-stanic, se zde prakticky nevyskytuje, což je velké plus. Je to výborné pásmo na spojení mezi domy, obcemi, městy i mezi vozidly. Dosah je velmi variabilní. Alespoň pro rámcovou představu můžete podle terénu počítat s cca 20km direktním spojením nebo na vzdálenosti klidně nad 100km prostřednictvím převaděčů (protože jsou umístěny na kopcích).
Na tomto pásmu lze vysílat stejnými druhy provozů a modulacemi, jaké se používají i na krátkých vlnách. Nejrozšířenějším způsobem provozu je tu bezesporu frekvenční modulace FM (NFM) a to jak na přímá (direktní spojení) tak i pro spojení přes převáděče. V závodech a na větší vzdálenosti direktním spojením se používá i SSB. Při jeho použití této modulace je potřeba si pamatovat, že se používá výhradně horní postranní pásmo USB.
Tak jako krátkovlnná pásma, tak i toto VKV pásmo je rozdělené na segmenty podle druhů provozu:
- Od 144,000MHz do 144,360MHz se smí vysílat pouze telegraficky provozem CW.
- Od 144,360MHz do 144,399MHZ je možné vysílat fonicky SSB, telegraficky CW a provozem FSK.
- Od 144,400MHz do 144,490MHz se vysílat nesmí, na tomto pásmu vysílají pouze majákové vysílače, podle jejichž poslechu se zjišťují podmínky šíření na tomto pásmu.
- Od 144,500 do 144,794MHz se může vysílat tzv. „pomalá televize“ SSTV, paket-rádio a ATV.
- Segment od 144,794MHz do 144,994 MHz je vyhrazen pro provoz APRS.
- V rozsahu 144,994MHz do 145,193 MHz leží „vstupy“ převaděčů. V tomto rozsahu správně vysílá váš vysílač, když realizujete spojení přes převáděč a na stanici navolíte tzv. "odskok" -0,6MHz.
- Na kmitočtu 145,200MHz je „vstup“ radioamatérských satelitů FM (na tomto kmitočtu nikdy nevysílejte, pokud neznáte přesně dopad vašeho konání).
V rozsahu od 145,200MHz do 145,5625MHz leží kanály pro simplexní komunikaci modulací FM (odstupňované po 0,0125MHz).
- Od 145,5650 MHz do 145,800 MHz vysílají „výstupy“ převaděčů a satelitů. V rozsahu těchto frekvencí vysílejte jen a pouze se zapnutým "odskokem" -0,6MHz, případně se příslušným subtónem.
- Od 145,800 MHz do 146,000MHz je opět pásmo pro satelity. Opět, pokud nevíte, co děláte, nikdy v tomto rozsahu nevysílejte a nerušte.
Na jaké frekvenci vysílat s ručními nebo základnovými stanicemi?
Pro přímé spojení mezi dvěma stanicemi (bez použití převaděče*) nalaďte stanici na některý z níže uvedených zeleně nebo černě napsaných kmitočtů:
145,2125MHz; 145,225MHz; 145,2375MHz; 145,250MHz; 145,2625MHz; 145,275MHz; 145,2875MHz; 145,300MHz; 145,3125MHz; 145,325MHz; 145,3375MHz; 145,350MHz; 145,3625MHz; 145,375MHz; 145,3875MHz; 145,400MHz; 145,4125MHz; 145,425MHz; 145,4375MHz; 145,450MHz; 145,4625MHz; 145,475MHz; 145,4875MHz; 145,500MHz; 145,5125MHz; 145,525MHz; 145,5375MHz; 145,550MHz; 145,5625MHz;
Kmitočty napsané zelenou barvou se používají při běžné komunikaci přednostně. Černě napsané kmitočty se používají méně často, většinou jen v uzavřené skupince lidí, kteří se vzájemně domluvili. Červeně označený kmitočet 145,300MHz je určený pro provoz RTTY (dálnopis) a běžným mluveným slovem na něm proto nevysílejte. Totéž platí pro kmitočet 145,375MHz, který je určený pro direktní digitální provoz. Oranžově napsané kmitočty mají zvláštní postavení. Na kmitočtu 145,500MHz vysílají obvykle stanice vozidlové (dalo by se to chápat jako jakási obdoba kanálu 10 u CB-radiostanic). Na kanálech 145,525MHz a 145,550MHz se nejčastěji vysílá z portejblu. Tedy když si uděláte výlet na vysoký kopec, z něj voláte všeobecnou výzvu a chcete, aby vám odpovědělo co nejvíce stanic. V případě krizových situací by byly oranžově označené kanály využívány přednostně pro nouzovou komunikaci. Ten, kdo má scaner, měl by právě tyto oranžově zvýrazněné kanály (případně i ty zeleně vyznačené) sledovat.
Na amatérských pásmech se při vysílání frekvenční modulací (FM) používá vertikální polarizace!
To v praxi znamení, že pendrekové a prutové antény musíte držet svisle. Svisle musí být namontovány antény i na vozidlech či domech. Pokud používáte anténu typu Yagi, musíte ji otočit aby byly její prvky také nasvislo (nikoli vodorovně, jak je zvykem u televizních antén). Nesprávná polarizace antény (jedné stanice vůči druhé) značně zeslabuje signál a snižuje šanci na úspěšné spojení.
Směrové antény orientovány pro vertikální polarizací:
(nahoře anténa logaritmicko-periodická alias "rybí kost", uprostřed anténa Yagi, dole malá anténa HB9CV)
Při vysílání modulací s jedním postranním pásmem (SSB) se používá polarizace horizontální!
Tomuto druhu modulace se však nebudu detailněji věnovat, protože předpokládám, že většina čtenářů tohoto vlákna má radiostanici schopnou vysílat jen modulací FM. Pokud by někoho zajímaly podrobnosti ohledně výhod použití modulace SSB, podrobnosti nalezne ve vlákně Radiostanice celostátního a mezinárodního dosahu.
*) Kmitočtům převaděčů a provozu přes ně se budeme věnovat v samostatné kapitole.