Vařiče na benzínBenzín je jedna z destilačních frakcí ropy (a proto narozdíl od lihu nepatří k obnovitelným zdrojům). Ve srovnání s lihem, o kterém se podrobně psalo na předešlých stránkách, obsahuje více uhlíku. Díky tomu při stejném objemu v sobě skrývá více chemické energie - má vyšší výhřevnost. Aby jej ale bylo možné kvalitně spalovat, je zapotřebí dokonale ho smíchat s velkým množstvím vzduchu, pak veškerý uhlík obsažený v palivu bezezbytku shoří, nevytváří saze ani jedovatý oxid uhelnatý. Proto nemůžeme benzín nechat jen volně hořet na povrchu volné hladiny nebo ho nechat poklidným způsobem odpařovat a páry volně přivést do hořákové hlavy. Abychom dokázali benzín dokonale spalovat - bez zápachu a kouře, musíme ho odpařit a benzínové páry nikoli volně, ale pod silným tlakem hnát tryskou do směšovače. Jedině tak se nám je podaří se vzduchem dobře smíchat. Benzín hoří prudce a tohle řešení současně zajistí, že při prudkém proudění směsi za tryskou nebude mít hořlavá směs snahu vzplanout proti proudu. Základní konstrukční podmínkou pro dobré směšování a spalování u benzínového vařiče je - získat potřební pracovní tlak. A to nejčastěji pumpou.
Benzínové vařiče bez výparníku, s pumpouToto konstrukční řešení se používá už mnoho let. Objevilo se na prvních vařičích švédské konstrukce a pro svou spolehlivost i oblibu přetrvává dodnes, protože má řadu výhod - vařič je ještě relativně jednoduchý, lehký, skladný a plynule regulovatelný.
Turistický benzínový vařič Optimus Hiker:
- benzinovy-varic-Optimus_Hiker.jpg (24.36 KiB) Zobrazeno 18334 krát
Schematický průřez benzínovým vařičem:(kliknutím zvětšit)Princip, funkce a obsluha benzínových vařičů s pumpouNádržku vařiče naplňte benzínem. Nejlépe čistým technickým. V nouzi, když nebude vyhnutí, můžete použít benzín automobilový (jehož přísady však budou vařič postupně zanášet). Nádrž neplňte úplně, ale ponechejte zhruba jednu třetinu jejího objemu zaplněnou vzduchem. Pak nádrž zašroubujte zátkou. Zátka hermeticky těsní, takže naplněný vařič můžeme bez obav přepravovat. Uvnitř zátky je zabudovaný přetlakový ventil a v případě, že by tlak v nádržce z nějakého důvodu překročil povolenou mez, ventil přetlak nad hladinou odpustí. Pokud se tak stane za provozu, mohou odpouštěné páry od plamene vařiče ve výjimečných případech krátce vzplanout, ale oheň se přes ventil do nádržky dostat nemůže. Přesto je to dobrý důvod proč...
...zásadně NEVAŘIT s tímto typem vařiče ve stanu nebo v autě.Je-li vařič skládací, rozložte ho a na hřídel hořáku nasaďte ovládací knoflík. Co dál? V tomto okamžiku by vás nejspíš napadlo, že je potřeba napumpovat do nádržky tlak. Ale ještě vyčkejte. Dříve než to uděláte, otočte ovládacím kolečkem proti směru hodinových ručiček, zcela nadoraz doleva. U většiny vařičů se předpokládá, že benzín, který používáte, není čistý a že za provozu zanáší trysku. Úplným otočením knoflíku doleva se z kohoutku hořáku vysune čistič trysky a tenký drátek samočinně vyčistí trysku od nánosů z minulého vaření. Stačí jednou otočit. Pak kohoutek opět úplně uzavřete.
Teprve nyní je čas nádržku napumpovat. Není potřeba moc, stačí dvakrát třikrát
„šťouchnout“ pumpou. (Pamatujte, že za zvýšeného tlaku se benzín špatně odpařuje - takže když to s pumpováním přeženete, bude se vařič nahřívat a rozbíhat hůř, může prskat a čadit.) Tím, že jste napumpovali do nádrže vzduch, bude vám nad hladinou stlačený vzduch vytlačovat z nádrže benzín do hořáku.
Stlačený vzduch je prvotní hnací silou umožňující provoz tohoto typu vařiče.Postavte vařič na rovnou nehořlavou podložku, v závětří, daleko od všech hořlavých věcí. Nyní trošku povolte kohoutek. Po otevření kohoutku a počkejte, až trocha benzínu přeteče přes trysku na mističku pod hořákem. Když je mistička skoro plná, zavřete kohoutek. (Když něco přeteče, utřete to.) Benzín na mističce zapalte. Benzín bude plápolavým čadivým plamenem hořet a nahřívat hlavu hořáku -
„tulipán“.
Pokud si nechcete hořák očadit, můžete do mističky nalít líh a ten zapálit. Na rozdíl od benzínu hoří bez sazí. Teplo se přes kovové součásti hořáku vede do kohoutku a dokonce až do přívodní trubky, která spojuje hořák s nádrží. V kohoutku a z poloviny i v přívodní trubce se benzín odpaří. Vzniklé páry svým tlakem zatlačí benzín zpět do nádržky a var dalšího benzínu se tím zastaví, nastane rovnovážný stav.
Když už na misce dohořívají poslední zbytky paliva a hořák je pravděpodobně už dostatečně nahřátý (objem mističky má výrobce spočítaný), pomalu otevírejte kohoutek. Benzínové páry začnou proudit s trysky a od zbytků plamene na mističce vzplanou. (Pokud se to nepodaří, zapalte syčící páry valící se z hořáku sirkou nebo zapalovačem.) Hořák hoří světlemodrým, nesvítivým, ale velice horkým plamenem. Kohoutkem nastavte výkon vařiče. Kdyby v prvopočátcích hoření začal vařič kašlat a čoudit, přivřete trochu kohoutek, ale tak aby hořák nezhasl. Počkejte, až se celý vařič řádně rozehřeje a bude hořet klidně. Teprve pak, potřebujete-li, postupně přidávejte a nastavte plný výkon.
Benzín se za zvýšené teploty odpařuje velmi snadno. Jakmile je hořák provozu, je celý vařič tak horký, že benzín je ve varu už v přívodní trubce mezi nádrží a hořákem. Do hořáku už doputují jen čisté benzínové páry. Protože je nádrž napumpována stlačeným vzduchem, je benzín z ní vytlačován velkou silou a i benzínové páry, které po cestě do hořáku vznikají, mají velký tlak. Díky tomu proudí tryskou rychle, dokonale se směšuji se vzduchem, bouřlivě hoří a vytvářejí vysokou teplotu. Nádrž se pumpou dofukuje pouze jednou za čas. Až poté, co z nádrže už ubylo tolik paliva, že se tlak nad hladinou příliš snížil a vařič ztratil výkon. Během kratšího vaření, ohřevu konzervy či vaření vody na kávu není pumpování vůbec zapotřebí.
------------------------------------------------------------------------------
Benzínové vařiče bez výparníku a bez pumpyKonstrukční uspořádání (jak vidíte z obrázku) je úplně stejné, jako u předchozího typu - jen pumpa chybí.
Ruský turistični gorilnik PT-1, přezdívaný "Aljoša":
- benzinovy-varic-Aljosa.jpg (30.55 KiB) Zobrazeno 18334 krát
Princip, funkce a obsluha benzínového vařiče bez pumpyZmínil jsem, že stlačený vzduch je hlavní hnací silou benzínových vařičů. Tento typ však nemá pumpu? Jak získáme stlačený vzduch do nádrže, aby vařič fungoval? Snadno. Především - neplňte nádrž úplně plnou, ale ponechte nad hladinou trochu volného prostoru, kde zůstane vzduch. Někteří výrobci na to pamatují a nalévací otvor mají prodloužený v trubičku, která ukazuje, kolik má být benzínu v nádrži. Při pokusu nalít tam víc, nádrž nekompromisně přeteče, ale potřebnou zásobu vzduchu si zachová. Nádrž dobře uzavřete zátkou (zátka opět musí obsahovat přetlakový ventil). Stejně jako u předchozího typu, i tento vařič můžete s naplněnou nádrží bez obav přepravovat (nikoli samozřejmě letadlem). Před použitím vařiče zátku nádržky na krátký okamžik povolte, aby se tlak uvnitř nádržky vyrovnal s tlakem atmosférickým i se změnou teplot. Pak nádržku opět dobře uzavřete. Připravte si místo pro vařič. Vařič rozložte a nasaďte hřídelku knoflíku. Pak teplou dlaní uchopte nádržku a rukou ji zahřívejte. Ohřátím se o trošku zvětší objem vzduchu nad hladinou v nádržce. To málo stačí, aby po otevření kohoutku část benzínu natekla na mističku a bylo ji možné zapálit. Jakmile benzín na mističce hoří, jeho teplem se ohřeje nejen
„tulipán“ hořáku, ale i kohoutek, trubka a částečně i nádržka, protože je u hořáku velmi blízko. Tím se začne vzduch uvnitř nádržky rozpínat a vytvářet tlak. Sice ne tak dokonale jako když má vařič pumpu, ale přesto dost na to, aby vařič fungoval.
Tvar a barva plamene hořáku "tulipán":
- tvar-plamene-tulipanoveho-horaku.jpg (20.72 KiB) Zobrazeno 18333 krát
Aby tlaku a teploty nebylo moc, je před přílišným žárem hořáku nádržka chráněna tepelným štítem. Když se nádržka přehřeje, začne přetlak odfukovat přetlakovým ventilem, doprovázený občasným šlehnutím plamene (což bez útěku ustojí jen silné povahy). Hlavní výhodou tohoto vařiče je jednoduchost. Ta je získaná za cenu mírně pomalejšího a o něco komplikovanějšího startu. Vařič má také integrovaný čistič trysky. A jak už to u ruských přístrojů bývá, je schopný
„přežvýkat“ i dost mizerný benzín, fungovat v hodně extrémních podmínkách, ale to vše za cenu mírné
„nebezpečnosti“ a pod řádným dozorem obsluhujícího.
I když nevlastníte tento typ vařiče, je dobré vědět, že existuje. Trik s ručním ohřevem nádržky můžete totiž nouzově použít u vařiče s pumpou, když se vám pumpa pokazí.