Mechanický odpor, jaký klade dynamo hnacímu stroji se mění podle jeho zatížení. Pokud je k dynamu zapojený jen malý spotřebič, regulátor sníží buzení dynama a to bude klást menší mechanický odpor. Což bude výhodné, pokud poháníme dynamo spalovacím motorem (nebo je dynamo přímo součástí vozidla) případně je poháníme ručně, šlapáním nebo zvířecí silou. Ale jsou situace, kdy to může být naopak velmi nebezpečné. Typickou situací, kdy po odlehčení dynama může nastat nebezpečná situace je případ, kdy dynamo poháníme vrtulí - ať už vrtulí větrné elektrárny nebo neregulovanou vodní vrtulovou turbínou, případně parní lavalovou turbínou. Výše vyjmenované hnací stroje při odlehčení dynama začnou extrémně zvyšovat otáčky, až tak, že může dojít k jejich destrukci.
Pokud potřebujeme použít dynamo u jednoduché větrné elektrárny*, musíme použít takový systém, který vždy zabezpečí stálé zatížení dynama a to i v situaci, kdy vyrobenou elektřinu nepotřebujeme. Musíme použít regulátor s tzv. umělou zátěží. Zátěží, která energii co právě nepotřebujeme, bezpečně zlikviduje, udrží zatížení dynama a nedovolí navýšení otáček ani destrukci hnacího stroje.
S polovodiči je dnes poměrně snadné vytvořit regulátor, který by zcela plynule dokázal přesměrovávat nevyužitou energii do umělé zátěže podle toho, jak ji spotřebovávají či nespotřebovávají spotřebiče. Ale s mechanickým regulátorem v "
době bezpolovodičové", (máme-li na zřeteli jeho životnost) bude mnohem lepší, pokud bude systém raději vždy používat nějaký akumulátor, který veškeré drobné výkyvy a odchylky ve spotřebě zvládne. Regulátor zareaguje pouze v případě, že je akumulátor už zcela nabitý a je potřeba jeho nabíjení ukončit, avšak nedovolit, aby se elektrárna (např. větrná) nekontrolovatelně roztočila naprázdno.
Regulátor se bude velmi podobat napěťovému regulátoru, o kterém jsem psal v předchozích příspěvcích. Lišit se bude jen v jedné, ale podstatné věci: Cívka jeho relátka nebude napájena z dynama, ale z akumulátoru, protože to co nás zajímá není momentální napětí na dynamu, ale napětí na akumulátoru - aby se včas ukončilo jeho nabíjení nebo jeho nabíjení naopak zahájilo. Aby se při zastavení dynama akumulátor nevybíjel přes dynamo zpět, je opět nutné použít
zpětné relé, o kterém se psalo v předchozích příspěvcích nebo alespoň
větrné křidélko.Vnitřní zapojení regulátoru dobíjení:
- Regulator-ukonceni-dobijeni-s-umelou-zatezi.gif (4.59 KiB) Zobrazeno 22118 krát
Přesné napětí, při kterém relé přitáhne kotvu (a kontakty odpojí akumulátor a přepnou na umělou zátěž) se nastaví drátovým potenciometrem. (Samotné 12V relé, např. RP102 nebo RP700PC většinou přitáhne kotvu už při napětí cca 5 až 6V a odpadne až při poklesu pod cca 2V.) Okamžik, kdy při pozvolném poklesu napětí dojde k odpadnutí kotvy se seřizuje vzdáleností kontaktů a také mezerou, která zůstává mezi kotvou a jádrem cívky relátka. Musíte nastavit, aby při dobíjení dvanáctivoltového akumulátoru relé přitáhlo při napětí 14,3 až 14,6V (nejpozději při 15V !) a odpadlo nejpozději při 12,7V ! Pokud odpadne třeba už při poklesu na 13V nic se neděje, o to lépe, ale asi ne vždy a s každým typem relátka se vám to podaří. (Čím těsněji při přitažení dosedne kovová kotva na kovové jádro cívky, tím neochotněji při poklesu napětí relé kotvu pouští a tím později a při nižším napětí se dobíjení obnoví. Proto u mnoha relátek je na kotvě malý plastový doraz, který nedovolí přímé dosednutí kovu na kov, a ponechává určitou vzduchovou mezeru. Tuto mezeru můžete uměle poupravit vložením proužku plastu, jeho tloušťku vyzkoušet a nakonec jej v mezeře upevnit - např. přilepit na jádro cívky.)
Když regulátor ukončí nabíjení a přepne výkon elektrárny do umělé zátěže, část vyrobeného proudu se nechává proudit do akumulátoru přes rezistor Rd. Tento rezistor je zvolen tak, aby uhrazoval vnitřní ztráty v akumulátoru a také spotřebu cívky relátka. V praxi vyhoví rezistor s hodnotou 33 až 100 ohmů (drátový na 5W - je to s velkou rezervou). Hodnotu potenciometru je potřeba individuálně vyzkoušet podle použitého relátka, aby se nastavená hodnota pohybovala někde uprostřed jeho odporové dráhy. V zásadě se bude jednat o hodnotu stovek ohmů až kiloohmy.
Protože od relátka vyžadujeme přesnou práci a přesné rozhodování, používáme tento systém jen pro menší proudy (do 6A) a navíc vymontujeme z relátka ostatní nadbytečné kontakty (lépe se pak seřizuje). Nedostatečný výkon by nás však v mnoha případech omezoval. Potřebujeme-li spínat větší proudy, provedeme to raději dalším relátkem nebo stykačem. Na jeho spínací přesnosti nebude záležet, jde jen o to, aby sepnul nebo vypnul. Rozhodování o správném napětí, kdy se tak stane, bude rozhodovat původní relé. Schéma zapojení regulátoru s jedním relátkem přesným (Re1) a druhým robustním silovým (Re2) ukazuje následující schéma:
Vnitřní zapojení regulátoru dobíjení na větší proudy:
- Regulator-ukonceni-dobijeni-s-umelou-zatezi-a-pomocnym-relatkem.gif (6.2 KiB) Zobrazeno 22054 krát
Přepínací napětí regulátoru se opět nastavuje potenciometrem u relátka Re1, jako v předešlém případě. Stejná funkce i hodnota je u rezistoru Rd. Nově přibyl rezistor Ro, jehož účelem je napětí dynama, které se může vyšplhat až k 16 či 18 voltům mírně snížit, aby se cívka relátka Re2 při dlouhodobém provozu příliš nezahřívala, ale přesto relé spolehlivě spínalo. V praxi u relátka s odběrem okolo 0,1A vyhoví rezistor 50 až 60 ohmů. Kondenzátor má za úkol zmenšit jiskření na kontaktech relátka Re1, které způsobuje indukčnost cívky relátka Re2. Jeho hodnota není kritická, vyhoví jakýkoli svitkový kondenzátor s kapacitou od 0,22 do 4 mikrofaradů konstruovaný na napětí alespoň 3x vyšší než je provozních 12V. Vyhněte se kondenzátorům elektrolytickým - vysychají! Relátko Re2 může mít více párů kontaktů a můžete je spojit paralelně, aby se mezi ně protékající proud rozdělil a zvýšila se životnost a spolehlivost. Snadno tak můžete i pomocí obyčejného tříkontaktového relátka PR102 nebo PR700 spínat nabíjecí proud okolo 18 ampérů a tím pádem použít tento regulátor i u dynama s výkonem mírně nad 200W. Se čtyřkontaktovými relátky na pozici Re2 by se při paralelním spojení kontaktů zvládlo až 24A a výkon téměř 300W. Pro ještě silnější proudy by bylo zapotřebí dvou třífázových stykačů (dvou proto, protože stykače většinou nemají dostatečně dimenzované rozpínací kontakty), což už je dost složité a asi ne všichni by to v praxi použili.
Schéma zapojení dynama, regulátoru, umělé zátěže a akumulátoru:(kliknutím zvětšit)Schéma zapojení doplněné o měřící přístroje:(kliknutím zvětšit)Protože se jedná o nabíjení, což je vždy tak trochu choulostivá věc, pokud chceme, aby nám akumulátor dobře sloužil dlouhá léta - je vhodné systém doplnit několika měřícími přístroji a občas sledovat, zda pracuje správně. Protože pracujeme
"kontaktně a bezpolovodičově", sáhneme po klasických ručičkových panelových měřidlech a kontrolkách s vláknovými žárovkami. Pokud se dynamo zastaví a zpětné relé odpojí akumulátor, prochází malý zpětný proud přes červenou kontrolku, která zpětné relé překlenuje. Tím nám kontrolka hlásí dvě důležité věci. Jednak, že se nedobíjí, že dynamo stojí a že veškerou energii, pokud nějakou odebíráme, bereme ze zásob z akumulátoru. Ale současně nám říká, že dobíjecí okruh je nepoškozený - tedy, že vedení k dynamu větrné elektrárny je v pořádku a že jsou v pořádku i uhlíky a kotva dynama. Červená kontrolka má žárovičku 12V/0,1A nebo 0,05A a je zapojená mezi vývody "B" a "D" u zpětného relé. Druhou kontrolkou je zelená kontrolka, která má také žárovičku 24V/2W a je zapojená na přívody k umělé zátěži. Když se zelená kontrolka rozsvítí, znamená to, že regulátor už ukončil nabíjení, přepnul na umělou zátěž a považuje akumulátor za zcela nabitý. Je to pro nás současně signál, že právě máme energie nadbytek a měli bychom pro ni najít nějaké smysluplné využití.
Asi vám bude vrtat v hlavě, proč je každá kontrolka na jiné napětí, když celý systém je dvanáctivoltový. Červená kontrolka svítí jen když se nedobíjí. Napětí na akumulátoru je v tu chvíli jen mírně nad 12V a proud do kontrolky jde navíc poměrně dlouho a ztrátovou cestou přes dynamo a dlouhé vedení k němu. Je prakticky vyloučeno, aby kontrolka dostala nějaké přepětí. Naopak zelená kontrolka je připojena k umělé zátěži a ta se aktivuje při napětí vyšším než 14V. Při silném větru může toto napětí vzrůst ještě o něco výš. Proto aby se žárovka brzy nespálila, je raději zvolena žárovka na napětí vyšší. Ale nemusíte mít obavu, její svítivost bude pro běžné účely dostačující.
Umělá zátěž je výkonový (drátový) rezistor o takové hodnotě, aby zatížil dynamo na jeho plný proud nebo alespoň tříčtvrtinový a výkonově musí být schopný zmařit na teplo plný výkon dynama (tj. bude mít stejnou wattáž jako dynamo). Může to být jeden velký rezistor ze silného drátu navinutý na porcelánové tyči nebo složenina mnoha menších radiotechnických rezistorů uspořádaná tak, aby paralelním zapojením vznikla požadovaná výsledná hodnota. Rezistor může být vzduchem chlazený v plechové dírkované krabici temperující místnost nebo to může být topné těleso ohřívající vodu v nádrži.
Pro dynamo 25W, protékající proud 1,3...1,8A, požadovaný odpor umělé zátěže 7,7...11 ohmů.
Pro dynamo 50W, protékající proud 2,7...3,6A, požadovaný odpor umělé zátěže 3,9...5,2 ohmů.
Pro dynamo 100W, protékající proud 5,3...7,1A, požadovaný odpor umělé zátěže 2...2,6 ohmů.
Pro dynamo 150W, protékající proud 8...11A, požadovaný odpor umělé zátěže 1,3...1,8 ohmů.
Pro dynamo 200W, protékající proud 11...14A, požadovaný odpor umělé zátěže 1...1,3 ohmů.
(pro šťouraly: Hodnoty jsou zaokrouhlené a vycházejí z předpokladu, že se pracuje s napětím okolo 14V nikoli s 12V.)Všechny ručičkové měřící přístroje se použijí s takovým rozsahem, aby za běžného provozu ručička ukazovala jen do dvou třetin až tří čtvrtin celkového rozsahu stupnice. Ne více. Zbytečně by se unavovala pružinka a měřidlo by během času ztrácelo přesnost. Pro napětí vyhoví voltmetr s rozsahem 0...20V= nebo 0...30V=. Aby bylo možné posoudit, zda probíhá nabíjení akumulátoru dobře, je zapotřebí, aby ze stupnice voltmetru bylo možné odečítat napětí po desetinách voltu. Vyberte proto měřidlo velikosti alespoň 80x80mm nebo raději 120x120mm a s přesností 1,5%. Rozsah měřidla dobíjecího ampérmetru je závislý na výkonu dynama a tedy proudu, který je schopné poskytnout. Určitým vodítkem vám může být hodnota protékajícího proudu z výše uvedené tabulky, kterou vynásobíte 1,5x a poohlédnete se po měřidle, které je takové hodnotě nejblíž. (Příklad: Dynamo 150W podle tabulky poskytuje proud 8 až 11A, tedy řekněme průměrně 10A. Vynásobíme 10A x 1,5 = 15A. Pokusíme se sehnat ampérmetr s rozsahem 0 až 15A= nebo v nouzi ampérmetr s rozsahem vyšším, např. 0 až 20A=.) Pojistka na trase od dynama musí odpovídat maximálnímu rozsahu ampérmetru "dodávky", ne výrazně více. Ampérmetr "odběr" musí mít takový rozsah, kolik činí proudový odběr těch spotřebičů, které mohou být zapnuty současně. Pojistka od akumulátoru ke spotřebičům nesmí výrazněji přesahovat maximální rozsah dodávkového ampérmetru, aby při poruše některého ze spotřebičů včas shořela a ampérmetr se nezničil. Ampérmetry nemusejí být příliš přesné ani velké, informují obsluhu jen orientačně. V praxi vyhoví i rozměr 60x60mm a přesnost 2,5%, či dokonce 5%.
------------------------------
*)
Je myšlena běžná malá větraná elektrárna s dvou nebo třílistou rychloběžnou vrtulí, která nemá natáčivé listy, odstředivý regulátor nebo jiný způsob, kterým sama umí udržovat stabilní otáčky při proměnných poryvech větru a proměnném zatížení od dynama či alternátoru.