Jaký největší náklad může přepravovat kůň? Myslím tím v praxi, trvale, ne jen na nějaké soutěži jako krátkodobý sportovní výkon. Dlouho jsem hledal, než jsem nalezl uspokojivou odpověď. Je jím hmotnost 60 tun na jednoho tažného koně. Asi si teď myslíte, že jsem se zbláznil, nebo že je v tom nějaký technický chyták. Ano, připouštím, určitý technický chyták v tom je, ale není to žádný kladkostroj ani jiné "posilovátko". Jde o základní fyzikální principy. Pokud zvíře táhne náklad na saních, limituje nás tření sanic o podklad. Pokud veze zvíře náklad na voze, komplikuje nám to valivý odpor a nerovnost cesty. Mnohem lépe na tom budeme, pokud budeme táhnout náklad na kolejích. Železnice mívá trasu vedenou co nejvíce vodorovně a ocelová kola po ocelových kolejích mají nejméně o jeden řád menší valivý odpor než pneumatiky na silnici. Ale ani koněspřežná železnice by nedosáhla tak malých ztrát, aby na jednoho koně připadla tak velká hmotnost nákladu. Co je ještě vodorovnější než koleje - no přeci samotná voda! Tak obrovská břemena lze úspěšně přepravovat na plavebním kanálu.
Tyto údaje nevycházejí z nějakého teoretického výpočtu v Excelu na počítači, ale jsou léty ověřené praxí. Tento způsob přepravy fungoval mnoho desítek let ve staré dobré Anglii a byl to vlastně on, kdo se spolupodílel na průmyslové revoluci. První parní stroje i jejich kotle, měly špatnou účinnost a na dnešní poměry spotřebovaly obrovské množství uhlí. Pro rozvíjející se anglický průmysl bylo životně důležité, zajistit dopravu co největšího množství této strategické suroviny do průmyslových center a to co nejlevněji. Začala se budovat
rozsáhlá síť plavebních kanálů, akvaduktů, zdymadel, mostů a tunelů. Až nakonec dosáhla složitosti srovnatelné se silniční sítí a stala se velmi důležitou dopravní cestou. Okolo člunů, tažných koní k jejich vlečení, kanálů a zdymadel se postupem času vytvořila svébytná společnost lidí s vlastní kulturou, zvyklostmi, stylem, barevností i tradicemi.
Rozměry kanálů limitovaly velikost lodí, které na nich mohli plout. Šířka plavidel mohla být jen 210 centimetrů, ale délka byla často až 21 metrů. Při ponoru do 1 metru mohl jeden takový dřevěný člun nést užitečný náklad až 25 tun a celkově vážit přes 30 tun. Břeh kanálu lemovala potahová stezka (angl.: "towpath"), většinou jako úzká pěšina, po které mohl jít jen jeden kůň. Potahová stezka procházela i pod mosty, procházela skrz některé tunely nebo naopak po mostě překonávala postranní přítoky či odbočky kanálů. Kůň dokázal na klidné vodě kanálu táhnout rychlostí chůze i dva za sebou spojené čluny, (tj. oněch 60 tun celkové hmotnosti). Trasu projel většinou dvakrát do týdne. Výjimečně se používaly koně dva, v tzv. tandemové zápřeži, aby se na úzkou stezku vešli.
Původní čluny po přestavbě dnes slouží pro přepravu turistů:Samoobslužná zdymadla umožňují plavbu člunů i do strmého kopce:Víceúrovňové křížení:
- viceurovnove.jpg (28.71 KiB) Zobrazeno 20565 krát
Člun je vlečený lanem za pilon umístěný v první čtvrtině člunu. Není tažen přímo za příď proto, aby tah lana nestáčel člun ke břehu a člun mohl být kormidlem snadno udržován uprostřed kanálu. Přenos "hnací energie" je dokonalý - není tu žádný prokluz, žádné uhýbání vody okolo vesel nebo okolo lopatkového kola, či turbulentní víření okolo lodního šroubu. Nic než jen odpor který klade voda na obtékání trupu.
Proto stačí jen "jedna koňská síla". Na obrázku člun s turisty táhne koník plemene welsh cob, jménem Taff (nar.1998). Pro tahání nákladních člunů se však nejčastěji používal shirský nebo
clydesdalský kůň. Předpokládám, že většina lidí u nás se s ním ještě nesetkala, protože v České republice lze jejich počet spočítat na prstech jedné ruky (r.s.Vrbice u Rakovníka aj.). Ale znát byste jej mohli třeba jako
hřebce Anguse z animovaného filmu Rebelka.* Postroj na vlečení člunů je klasický chomoutový, jen s tím rozdílem, že je upravený pro trochu odlišnou situaci, než je tahání vozu či klád. Tažné lano vedoucí ke člunu je totiž podstatně výš nad zemí. Proto jsou pobočnice krátké a brdečko je nadnášeno prodlouženým nákřižníkem - to aby se při prověšení lana brdečko nesmýkalo po zemi nebo netlouklo koně do zadních nohou. Lano je dlouhé, často dvojnásobek délky lodě, přesto kůň táhne mírně šikmo. Protože je však pěšina jen po jedné straně kanálu, pak při jízdě tam a následně zpět, táhne kůň nejprve šikmo k jedné straně a pak zase ke straně druhé, tím se to vyrovná a proto to na jeho kostru, kopyta i svalstvo nemá nepříznivý vliv. Někdy se sice používala jen prostá rozporka (při ukázkách pro turisty i v některých filmech), ale ta je při šikmém tahu pro koně dost nepříjemná a lepší je použít brdečko.
V pozdější době začala kanálům konkurovat železnice. Část méně významných a na údržbu složitějších kanálů zanikla, ale na hlavních kanálech se doprava nákladů i v těžkém boji s železnicí udržela. Jen s tím rozdílem, že tažné koně už od roku 1871 začaly pomalu vytlačovat čluny s parním pohonem a od roku 1911 pak mnohem masověji čluny s naftovými motory. Když uvážíte, že 30-ti tunový člun spolehlivě hnal motor o výkonu jen 10HP a mohl za sebou táhnout ještě jeden nemotorizovaný člun s dalšími 30-ti tunami, stále se jednalo o velmi levný druh dopravy (např. ve srovnání s dnešní kamionovou dopravou). Rozvoj železnice po roce 1850 znamenal odliv zakázek, nutnost úsporných opatření a pokles mezd. To donutilo rodiny zaměstnanců vzdát se bydlení v domech a kvůli nedostatku peněz se nastěhovat přímo na lodě. Mnoho lidí si muselo najít jiný způsob obživy. Ale i přesto si kanály své významné místo v dopravě udržely - především pro dopravu uhlí, rud a kamene, kdy rozhodovala cena dopravy nikoli rychlost. A za války pro bezpečnou přepravu snadno výbušných chemických látek. V poválečném období, zejména po roce 1963, byly některé kanály vypuštěny a byly by snad i úplně zanikly nebýt renezance, kterou do tohoto způsobu dopravy vnesl turistický ruch počátku a volnočasové aktivity spojené právě s putováním po starých kanálech. Británie si tak udržela funkční dopravní systém, který by mohl být opětovně použitelný i k původnímu účelu, tj. zásobování zbožím i surovinami, kdyby došlo k nějaké nečekané události (potížemi s ropou apod.), která by narušila chod moderního světa, jak jej známe dnes.
Přidám opět dokazy na nějaká ta videa:- vlečení člunu v Chesteru- průjezd přes zdymadlo- jízda tam a zpět na krátkém úseku- kůň (1HP) versus motor (cca 12HP)- princip provázání dvou člunů** - člun s parním pohonem- plavba po zamrzlém kanálu- soustava zdymadel u Caen Hill (z dronu)V Českých zemích takto propracovaná a fungující síť kanálů nebyla, ale vlečení člunů koňmi se na řekách tu a onde používalo. Typickou řekou byla Vltava na trase České Budějovice - Praha. Dolů po proudu se plavilo jen volně s vodou, ale nazpět koňmo. Potahovou stezku v některých místech na jejích březích můžete najít ještě dnes, ale už není souvislá. Na mnoha místech leží pod hladinou přehrad Vltavské kaskády. Na rozdíl od Anglie, kde převažovaly uměle vybudované kanály s normalizovanými rozměry, se u nás pro plavbu jen přizpůsobilo koryto stávající řeky, takže ani šířka mostů ani šířka potahové stezky nebyla omezujícím faktorem. Proto se v Čechách používal pár koní zapřahaných vedle sebe a spřežení tahala i stotunové lodě. Dokonce se nám od té doby dochoval známý vodácký výraz "
koníčkování". Část vltavské potahové stezky, o jejíž vybudování se zasloužil
Vojtěch Lanna a která momentálně prochází rekonstrukcí, můžete najít na levém břehu Vltavy mezi Týnem nad Vltavou (
od 49.216505°N/14.431589°E) a Hněvkovicemi (
po 49.194963°N/ 14.443940°E). Ale plánuje se její znovuobnovení i jižně od Hněvkovic, až pod hráz údolní nádrže Hněvkovice. O určité navázání na někdejší šífařské tradice se loni
pokusili v Linci s replikou tzv. solné lodě.
Trasa Lannovy potahové stezky na levém břehu Vltavy jižně od Hněvkovic před rekonstrukcí:
- trasa-Lannovy-potahove-stezky-jizne-od-Hnevkovic.jpg (36.74 KiB) Zobrazeno 19810 krát
Mimochodem, i na Baťově kanálu vede souběžně s kanálem potahová stezka a s tažnými koňmi, jako s nouzovou alternativou pro nenadálé krizové situace, se počítalo i v době relativně nedávné. Mohla by to být docela zajímavá atrakce, kdyby to tam někdo po vzoru Angličanů chtěl dnes vyzkoušet a turisty na vlečném člunu povozit. Od přístaviště ve Veselí nad Moravou (
48.9541378N, 17.3713875E) by byl předběžně použitelný úsek přes 4km a mohl by vést až na přístaviště Vnorovy (
48.9306258N, 17.3286653E). Stačí jen na několika místech "
umravnit" vegetaci, vyšlapat zarostlou stezku pro koně k podchodu mostku (
48.9384667N, 17.3452681E) a byla by to pěkná, asi hodinová vyjížďka. Pro začátek by stačil menší člun i menší kůň - protože jak jste si určitě všimli na videu, angličtí turisté (na rozdíl od někdejšího nákladu) neváží 30 tun a kůň se s nimi moc nenadře. Dalším, ještě zajímavějším úsekem, kde by se daly čluny s turisty tahat, je trasa 7,7km ze Spytihněvi (
49.1354911N, 17.5013350E) do Starého Města (
49.0752194N, 17.4556947E).
Mosty Baťova kanálu potahovou stezku pro koně mají:------------------------------------
*)
Háček je v tom, že Merida by ve skutečnosti na pravém clydesdalovi jezdit nemohla, protože je to plemeno staré sotva 200 let. Ale nedivím se, že si jej animátoři vybrali. Je to impozantní plemeno - jak pro film animovaný, tak i pro film hraný či reklamní spoty. (Může to však být teoreticky i black shire, protože rozdíly mezi černými varietami obou plemen jsou minimální a z pozice náhodného diváka to nelze jednoznačně rozlišit.) Clydesdalové Duke a Baron se stali předlohou pro největší koňskou ocelovou skulpturu na světě známou jako The Kelpies, která stojí ve Skotsku u města Falkirk (výška hlav 30 m, váha 300 tun, GPS: 56.019253°N / 3.755484°W) Dnes se pro turisty používají i menší a lehčí plemena, například welsh cob. **)
Tažný člun na odkazovaném videu má podle typického zvuku historický motor - jednoválec se žárovou hlavou s reverzačním mechanismem vstřikovacího čerpadla a vysmekovacím regulátorem otáček firmy Bolinder o jehož principu se zmiňuji v jiném vlákně. Tento dvoutaktní semi-diesel používaly první motorizované čluny už v roce 1911 a byly velmi oblíbené pro svou schopnost spalovat i značně nekvalitní palivo. Později bývaly čluny vybavované nejčastěji čtyřtaktním naftovým dvouválcem firmy Lister. Zdymadla plavebního kanálu jsou tak úzká, že kdyby se motor náhodou zastavil, obsluha se k němu z boku ani nedostane, aby jej mohla opět nastartovat. Člun se musí nejprve ručně vytlačit na volnou vodu.***)
"Painted Boats" (nebo v USA pod názvem "The Girl on the Canal") je hraný film, který byl jedním z mála, co popisuje život lidí žijících trvale na vodě a živících se přepravou nákladů po plavebních kanálech. Byl natočený během druhé světové války, tedy době, kdy kanály byly hospodářsky potřebnou cestou. Zajímavá je pasáž, kde je nafilmován náročný způsob proplutí 2,8 km dlouhým Blisworthským tunelem (GPS:52.145784°N/0.921430°W) za pomocí "chůze po stěně", protože tunel nemá uvnitř "towpath" a tažný kůň jej musí obejít venkem. Ale pozor, film v některých případech dost zkresluje tehdejší reálie, "chůze po stěně" tzv. legging se k překonávání tunelů používal pouze do roku 1870. U krátkých tunelů člun protáhla jeho posádka, ale konkrétně u Blisworthského tunelu se na tento úkon povinně najímala skupina specializovaných pracovníků, kteří s lodí za úplatu přes tunel projeli. Průjezd plně naložené lodi pomocí leggingu přes Blisworthský tunel trval 3 hodiny, s prázdnou lodí 1 hodinu 20 minut. Od roku 1871 protahovaly koňské čluny přes tunely za úplatu parní remorkéry a v roce 1944, kdy se film natáčel, by konzervativnímu kolegovi s koňským potahem vždy ochotně a zdarma vypomohli přátelé z kteréhokoli okolo plujícího motorového člunu - taková panovala v té době na vodě kolegialita. Nicméně v září roku 2005 se konal pokus za pomocí leggingu Bliswordský tunel projet přímo s originálním člunem - tím, který si kdysi ve filmu Malované čluny skutečně zahrál (Sunny Valley, Registred at Daventry No. 539, Samuel Barlow Coal Co.Ltd., Coal Contractors, Birmingham No. 95). Překvapivé bylo zjištění, že tento způsob "pohonu" není zase tak extrémně náročný, jak se do té doby myslelo. Základní podmínkou je nespěchat (nepřekročit rychlost 1,6km/hod.), dělat jen krátké kroky a psychicky se smířit s tím, že to bude trvat dlouho a jakýkoli pokus urychlit to, bude jen za cenu zbytečného úsilí bez efektu. Je to spíš o talentu a cviku než o síle. Aktéři pokusu uváděli, že se vlastně ani nezahřáli, natož aby se zapotili a tak si vzápětí legging se Sunny Valley vyzkoušely i přítomné ženy. Potvrdilo se, že muž se ženou, tak jak popisuje film, by průjezd tunelem skutečně zvládl (kdyby to bylo zapotřebí). Většina těch, co se testu účastnila, svorně uváděla, že pěší návrat koňskou stezkou nad tunelem byl fyzicky náročnější než jej v leže proplout. Inu někdy je pokus "na vlastní kůži" cennější informací, než jen bezmezně věřit zveličenému vyprávění potomků a pamětníků. (A úplně nejobtížnější prý bylo několikaměsíční vyběhávání potřebných povolení a razítek.) Nostalgiky možná potěší, že dnes po tři čtvrtě století na Google Street View v osadě Stoke Bruerne i v jeho okolí, naleznou stejné pohledy, jaké vidí ve filmu (jen ta větrná pumpa z farmy před mostem už během let vzala za své). Společnost Canal & River Trust se pečlivě stará, aby kanály mohly sloužit široké veřejnosti, takže to berte možná i jako tip na dovolenou...
Pokud máte možnost vypůjčit si DVD, doporučuji film sledovat velmi pečlivě a podrobně si prohlédnout třeba i vnitřní vybavení obytné části člunu. Mohl by to být dobrý návod pro minimalistické řešení nějakého nouzového bydlení v přívěsu, maringotce, chatce nebo krytu. Uvažte, že na těchto člunech v kajutě na ploše sotva 2x3 metry bydleli lidé prakticky celý život a to i rodiny s dětmi a velmi často i s domácími mazlíčky - od kanára přes kočku až po psa. Kajuta je obytná kuchyně i ložnice zárověň a je to velmi důmyslně vymyšleno. Lodě byly typizované a vše mělo své přesné místo - kamna, uhlák, lampa, výklopný stolek, kuchyňská skříň i rozkládací postel s prostorem na peřiny. Některé obrázky z filmu ukazují detaily, vcelku výstižná je i malůvka pro děti. Kdyby k takovému minimalistickému bydlení někdo chtěl něco dalšího zajímavého dodat, mohlo by to být zajímavé téma i na úplně samostatné vlákno.