Měl bych malý detail k dvoutaktním motorům v centrálách (nebo spíše všeobecně k dvoutaktním motorům)
"Kromě toho mají dvoutaktní motory nižší životnost, zejména při častých startech. Příčinou je způsob mazání. Aby olej rozpuštěný v benzínu dokázal řádně mazat píst a ojniční ložiska, je potřeba, aby byl olej olejem, nikoli naředěnou směsí. "
S tím z dvoutaktní praxe nemohu úplně souhlasit, mazání je dostatečné, když se motor vypíná v otáčkách elektronicky, tedy vypnutím zapalování, nikoli dekompresorem, vzduch z karburátoru natáhne ještě nějaké množství směsi než se motor úplně zastaví a tím se v podstatě všechna místa v horké klikovce přemažou (a současně také zakonzervují), při startu je tedy dostatečná rezerva a vnitřek klikovky se zahřeje na provozní hodnotu během pár tisíc otáček, na jejichž mazání opravdu bezproblémově stačí ten olej, co tam zůstal. Kolega, který se léta hrabe ve dvoutaktech mi mou teorii potvrdil, vždy, když půlil zadřený motor (nepočítám případy, kdy uživatel zapomněl do benzinu přidat olej), motor byl olejem dostatečně napuštěn a namazán, dokonce z něj i olej tekl při půlení. Vždy byl problém v přidání oleje, málo nebo moc oleje (i moc oleje škodí, moc velká vrstva oleje na vnitřní straně válce ztěžuje odvod tepla) nebo v špatně nastavené, moc chudé směsi. Pokud se tedy jednalo o zadření pístu ve válci, vždy to bylo buď moc vysokou teplotou (opět, důvody moc oleje, málo oleje, chudá směs, která hoří tepleji) a při zadření pístu i ojnice s dostatkem oleje se jednalo o nekvalitní materiály, ať už jehliček v ložisku, nevyváženost ojnice nebo špatný materiál pístu v kombinaci s tvarem, který se roztahoval většinou do ovality, nikoli rovnoměrně.
Za sebe tedy mohu říci, že výdrže bych se u dvoutaktů s litinovým válcem vůbec nebál (a do nikasilu bych nešel), s ostatními argumenty jako je rozežranost, případně problém s chystáním směsi dopředu plně souhlasím.
Je dobré počítat s tím, že v horku je dobré mazat směs spíše více, tedy na vrchní hranici, 1:30, u bronzových ložisek max 1:25, v zimě je možné olej ubrat až na 1:45-1:50 ale pozor, je třeba sledovat teplotu válce, když je vzduchem chlazený, pokud agregát sosá opravdu chladný vzduch, je nutno povysunout jehlu v karburátoru, chladný vzduch je "hustější" a mění se poměr vzduchu vůči benzinu, směs se tedy v opravdu chladných dnech, kdy teplota jde pod nulu stává chudou, motor více topí a tím opět dochází k zadření, opět se jedná o opakovanou zkušenost při jízdě na dvoutaktech v zimě.
Opět z vlastní zkušenosti mohu podotknout, že minerální oleje ve směsi mazivost moc neztrácejí, tím se spíše vyznačují syntetiky a polosyntetiky, do nízkootáčkových dvoutaktů (do 8000RPM) za sebe doporučím klasický M2T od sheronu (žlutý nápis), který mi spolehlivě vydrží ve směsi namíchaný rok, déle jsem to nezkoušel. Liju jej do 100vkových benzinů (verva, shell v-power nitro+) a před uvedením do provozu stačí nádrž párkrát naklonit, aby se směs promíchala, pak se tato směs odvděčí naprosto bezproblémovým provozem, spolehlivým mazáním a bezproblémovými starty.