Re: Přeprava nákladů pomocí zvířat
Napsal: 04 úno 2017 09:45
Zapřahání (část č.5)
Koně je pro každou činnost zapotřebí vycvičit. Jinak do vozu, jinak do lesa, jinak pod sedlo. Ale nemusíte mít obavu, jak se říká - kůň má velkou hlavu, naučí se všechno. Kůň má velmi dobrou paměť, pokud ho něco naučíte nepřesně či špatně, budete ho to velmi obtížně odnaučovat. Jeho mozek zvládá chápat význam několika stovek lidských slov a posunků. Ale co nezvládá - když pro jednu a tutéž věc budete používat rozdílná slova a rozdílné povely (nepoužívejte synonyma, jsou mimo jeho chápání). Jedna věc má vždy jen jeden název či jeden jednoznačný povel. S jakýmikoliv novými věcmi při jeho učení nespěchejte. A také nezačínejte příliš brzy. Ježí se mi zbytek vlasů na pleši, kdy čtu některé příspěvky na koňařských diskuzních fórech jak brzy a rychle někteří postupují třeba při obsedání a dokonce se tím při prodeji koně v inzerátu ještě chlubí. Není nic horšího, než si koupit takto „rychle vykvašeného“ koně.
Kůň je zvíře citlivé, potřebuje prožít klidné hříběcí období (dětství), jehož úkolem je pouze seznamování se s okolím. Kůň třeba ve srovnání se psem žije dlouho a jeho dětství také není krátké. Direktivní příkazy a systematický výcvik může nastoupit až poté, co toto období proběhlo, nikoli dříve. Každé životní období má svůj význam, u lidí i u zvířat. Každý krok má svůj čas a vy jej musíte naplno využít. Jestliže tažný kůň fyzicky dospívá až ve čtyřech či pěti letech, je nesmysl ho pro zápřež tvrdě cvičit už od dvou let. Jediné čeho docílíte, bude, že takový kůň se po několika letech úplně „kousne“ a nebude už dál chtít s člověkem spolupracovat. Není žádná ostuda, když budete dva či tři roky starého koně vodit jen tak na ohlávce (jako pejska) po procházkách v různě rušném prostředí, aby byl s vámi a aby se seznámil se vším, co může v životě potkat. Je to základ, na kterém se dá velmi dobře a stabilně stavět dál.
Koně vždy nejprve nechejte, ať se seznámí s věcmi, které budete při výcviku používat. Prostě mu je třeba rozvěste na čtrnáct dní ve stáji. On si je prohlédne, očichá si je a stanou se běžnou součástí jeho nejbližšího prostředí. On se jich nebude bát a od toho okamžiku už nebude vůbec řešit, zda mu tu věc dáváte na krk či přes hlavu a že mu tam zůstala připevněná. Vždy opakujte běžné denní věci, které jste dělali včera i před týdnem a k nim nakonec přidejte jeden maličký nový prvek. Po jakémkoli výcviku, seznamování či učení nepouštějte koně do ohrady na pastvu nebo k jiným koním. Zavřete ho na dvě až čtyři hodiny do stáje. Ale bez krmení. Kůň si v klidu potřebuje znovu v hlavě "přehrát film" co během výcviku zažil, urovnat a setřídit si myšlenky, aby pochopil všechny souvislosti. V klidném prostředí si toho zapamatuje mnohem víc. Když ho hned z výcviku vypustíte na pastvu, nové vjemy (žrádlo, kontakt s jinými koňmi) ihned přebijí právě získané informace a skoro polovina nově naučeného se zbytečně ztratí.
Kůň může velmi mnoho věcí odkoukat. Někteří zkušení chovatelé toho využívají, když cvičí klisnu, která má po boku své hříbě. Starší klisna je samozřejmě už dávno vycvičená, takže dělá věci správně. Když pojede taková klisna zapřažená ve voze a hříbě ji bude volným krokem doprovázet, přirozeným způsobem odkouká téměř polovinu vozatajských povelů, aniž byste ho to museli pracně učit. Bude to pro něj zcela přirozená věc. Obdobně se postupuje, při výcviku koní v páru. Jeden z nich je váš, druhý vašeho známého. Na levou stranu (z pohledu kočího) se jako „podsední kůň*“ zapřáhne kůň zkušený, vedle něj vpravo na pozici „náručního koně“ se zapřáhne kůň, který se teprve učí a několik týdnů pravidelně jezdí spolu. Nejprve v klidném prostředí, potom v rušnějším provozu. Stranové rozmístění koně učitele a žáka je zvoleno záměrně tak, aby učitel svým tělem chránil žáka před předjíždějícími auty a žák si zvykl, že hluk i předjíždění či míjení v protisměru jsou úplně normální věci a není důvod se hned plašit.
Většina lidí nemá to štěstí, aby vlastnila větší počet koní a tak musí pracovat na vlastní pěst jen s jediným koníkem. Ale i to při pečlivém pozvolném a zodpovědném postupu lze.
Pokud vás zajímá, jak naučit koníka tahat v chomoutovém postroji,
snad vám pomůže následující videoseriál Oldy Nováka:
https://www.youtube.com/watch?v=-0Iw3ZcewkM
https://www.youtube.com/watch?v=sGdrWWpxg60
https://www.youtube.com/watch?v=qlw944b09cs
Výcvik s poprsním postrojem:
https://www.youtube.com/watch?v=FlQkCljTChc
Při tahání nemusí jít vždy jen o práci, někdy to může být i zábava:
(a způsob jak vytáhnout mladou "digitální" generaci do přírody)
- Jízda na snowboardu za koněm
- Skijöring trochu profesionálněji
- Jízda na kolečkových bruslích za psem
- Bikejöring se dvěma psy (ze zkušenosti vím, že i s jedním je to pěkný fofr...)
Nedílnou součástí tohoto tématu je i vlákno:
- Hybridní zvířecí pohony
-----------------------------------
*) Podsední či sedlový kůň = levý z pohledu kočího. Náruční kůň = pravý z pohledu kočího. Jedná se o běžně označení používané u párové zápřeže. Pochází ještě z dob, kdy se nepoužívaly k řízení koní u vícespřeží křížové opratě, ale na levém předním koni seděl jezdec, který celé spřežení řídil.
Koně je pro každou činnost zapotřebí vycvičit. Jinak do vozu, jinak do lesa, jinak pod sedlo. Ale nemusíte mít obavu, jak se říká - kůň má velkou hlavu, naučí se všechno. Kůň má velmi dobrou paměť, pokud ho něco naučíte nepřesně či špatně, budete ho to velmi obtížně odnaučovat. Jeho mozek zvládá chápat význam několika stovek lidských slov a posunků. Ale co nezvládá - když pro jednu a tutéž věc budete používat rozdílná slova a rozdílné povely (nepoužívejte synonyma, jsou mimo jeho chápání). Jedna věc má vždy jen jeden název či jeden jednoznačný povel. S jakýmikoliv novými věcmi při jeho učení nespěchejte. A také nezačínejte příliš brzy. Ježí se mi zbytek vlasů na pleši, kdy čtu některé příspěvky na koňařských diskuzních fórech jak brzy a rychle někteří postupují třeba při obsedání a dokonce se tím při prodeji koně v inzerátu ještě chlubí. Není nic horšího, než si koupit takto „rychle vykvašeného“ koně.
Kůň je zvíře citlivé, potřebuje prožít klidné hříběcí období (dětství), jehož úkolem je pouze seznamování se s okolím. Kůň třeba ve srovnání se psem žije dlouho a jeho dětství také není krátké. Direktivní příkazy a systematický výcvik může nastoupit až poté, co toto období proběhlo, nikoli dříve. Každé životní období má svůj význam, u lidí i u zvířat. Každý krok má svůj čas a vy jej musíte naplno využít. Jestliže tažný kůň fyzicky dospívá až ve čtyřech či pěti letech, je nesmysl ho pro zápřež tvrdě cvičit už od dvou let. Jediné čeho docílíte, bude, že takový kůň se po několika letech úplně „kousne“ a nebude už dál chtít s člověkem spolupracovat. Není žádná ostuda, když budete dva či tři roky starého koně vodit jen tak na ohlávce (jako pejska) po procházkách v různě rušném prostředí, aby byl s vámi a aby se seznámil se vším, co může v životě potkat. Je to základ, na kterém se dá velmi dobře a stabilně stavět dál.
Koně vždy nejprve nechejte, ať se seznámí s věcmi, které budete při výcviku používat. Prostě mu je třeba rozvěste na čtrnáct dní ve stáji. On si je prohlédne, očichá si je a stanou se běžnou součástí jeho nejbližšího prostředí. On se jich nebude bát a od toho okamžiku už nebude vůbec řešit, zda mu tu věc dáváte na krk či přes hlavu a že mu tam zůstala připevněná. Vždy opakujte běžné denní věci, které jste dělali včera i před týdnem a k nim nakonec přidejte jeden maličký nový prvek. Po jakémkoli výcviku, seznamování či učení nepouštějte koně do ohrady na pastvu nebo k jiným koním. Zavřete ho na dvě až čtyři hodiny do stáje. Ale bez krmení. Kůň si v klidu potřebuje znovu v hlavě "přehrát film" co během výcviku zažil, urovnat a setřídit si myšlenky, aby pochopil všechny souvislosti. V klidném prostředí si toho zapamatuje mnohem víc. Když ho hned z výcviku vypustíte na pastvu, nové vjemy (žrádlo, kontakt s jinými koňmi) ihned přebijí právě získané informace a skoro polovina nově naučeného se zbytečně ztratí.
Kůň může velmi mnoho věcí odkoukat. Někteří zkušení chovatelé toho využívají, když cvičí klisnu, která má po boku své hříbě. Starší klisna je samozřejmě už dávno vycvičená, takže dělá věci správně. Když pojede taková klisna zapřažená ve voze a hříbě ji bude volným krokem doprovázet, přirozeným způsobem odkouká téměř polovinu vozatajských povelů, aniž byste ho to museli pracně učit. Bude to pro něj zcela přirozená věc. Obdobně se postupuje, při výcviku koní v páru. Jeden z nich je váš, druhý vašeho známého. Na levou stranu (z pohledu kočího) se jako „podsední kůň*“ zapřáhne kůň zkušený, vedle něj vpravo na pozici „náručního koně“ se zapřáhne kůň, který se teprve učí a několik týdnů pravidelně jezdí spolu. Nejprve v klidném prostředí, potom v rušnějším provozu. Stranové rozmístění koně učitele a žáka je zvoleno záměrně tak, aby učitel svým tělem chránil žáka před předjíždějícími auty a žák si zvykl, že hluk i předjíždění či míjení v protisměru jsou úplně normální věci a není důvod se hned plašit.
Většina lidí nemá to štěstí, aby vlastnila větší počet koní a tak musí pracovat na vlastní pěst jen s jediným koníkem. Ale i to při pečlivém pozvolném a zodpovědném postupu lze.
Pokud vás zajímá, jak naučit koníka tahat v chomoutovém postroji,
snad vám pomůže následující videoseriál Oldy Nováka:
https://www.youtube.com/watch?v=-0Iw3ZcewkM
https://www.youtube.com/watch?v=sGdrWWpxg60
https://www.youtube.com/watch?v=qlw944b09cs
Výcvik s poprsním postrojem:
https://www.youtube.com/watch?v=FlQkCljTChc
Při tahání nemusí jít vždy jen o práci, někdy to může být i zábava:
(a způsob jak vytáhnout mladou "digitální" generaci do přírody)
- Jízda na snowboardu za koněm
- Skijöring trochu profesionálněji
- Jízda na kolečkových bruslích za psem
- Bikejöring se dvěma psy (ze zkušenosti vím, že i s jedním je to pěkný fofr...)
Nedílnou součástí tohoto tématu je i vlákno:
- Hybridní zvířecí pohony
-----------------------------------
*) Podsední či sedlový kůň = levý z pohledu kočího. Náruční kůň = pravý z pohledu kočího. Jedná se o běžně označení používané u párové zápřeže. Pochází ještě z dob, kdy se nepoužívaly k řízení koní u vícespřeží křížové opratě, ale na levém předním koni seděl jezdec, který celé spřežení řídil.