Právě je 29 kvě 2020 21:10

NEZDOLNY.CZ

Ad omnia paratus

Nafta a benzín

 
Příspěvky: 4
Registrován: 06 úno 2019 10:01

Nafta a benzín

Příspěvek od sroub » 05 dub 2020 10:04

Díky dopadu koronaviru na ekonomiku jsem přišel o práci, jezdil sem jako řidič ADR, a rozvážel naftu a benzin. Na druhou stranu, mám teď čas napsat něco o palivech pohledem z druhé strany....

V ČR se dá natankovat na mnoha pumpách, značkových či neznačkových. Toto je pohled na to, co se vlastně v nádržích těchto benzinových stanic nachází.
V ČR je síť benzinových stanic, které se dají označit jako značkové,tj Benzina, MOL Shell, OMV, Eurooil, RobinOil atd,a těch kterým se říká zemědělské, protože obvykle vznikly jako možnost přeprodat přebytky které nespotřebovala vlastní technika zemedělců nebo dopravců.
Do všech těchto pump se vozí až na výjimky palivo z čr.
V ČR se pokud vím, vyrábí palivo jen na třech místech, v rafineriích v Kralupech nad Vltavou a Litvínově, a v Paramu Pardubice, všechny tři od roku tuším 2019, patří společnosti Unipetrol. Z těchto rafinerií se palivo odváží buď cisternami po silnicích či železnici, nebo produktovody, nejčastěji do terminálů společnosti Čepro. (na jejich webu je přehled a stručná mapka kudy to zhruba vede)

Mezi řidiči se šíří množství fám nebo v lepším případě polopravd, o rozdílech v kvalitě paliv, pojďme se na ně teda podívat zblízka....

Zaprvě, biosložka. Je povinnost zamíchat určité procento jak FAME do nafty, tak lihu nebo ETBE do benzínu. Ale je možné to obejít tak, že se prodá víc třeba FAME ve směsi B30 nebo B100, kde je 30% a 100% biosložky, a potom jde prodávat naftu bez biosložky. Obdobně s benzinem kde se část lihu prodá ve směsi E85.

Největší rozdíl je v kvalitě mezi jednotlivými stanicemi, jedni se perou za Shell, jiný za OMV....
Pravda je taková, že benzin i nafta jsou naprosto stejné u všech, liší se jen aditiva. Donedavna platilo že vysokooktanový benzin byl lepší, protože se vozil z ciziny, z rakouska a německa a byl podle tamních norem, Od přelomu roku 2018/19 se ale vyrábí v Kralupech, podle normy pro BA98 (pokud si pamatujete havárii která v březnu 2018 zabila šest lidí, tak to bylo během přípravy na výrobu)
Aktuálně pokud vím Verva 100, OMV Maxmotion a Shell Racing jsou vysokooktanové benziny, bez biosložky.
Obdobně Verva, Eurooil diesel jsou nafty bez příměsi.
Moje osobní volba je Benzina, ne že by byla nějaká top, ale protože používá aditiva od firmy VIF, který v testech vycházejí jako nejúčinnější, a cena se dá najít poměrně výhodná, když člověk chvíli hledá.

 
Příspěvky: 4
Registrován: 06 úno 2019 10:01

Re: Nafta a benzín

Příspěvek od sroub » 05 dub 2020 10:16

Ad biosložky, u nafty je to jasný, FAME, česky MEŘO, methylester řepkového oleje, to na čem Bureš vydělává.
U benzinu jsou dvě možnosti, biolíh, nebo ETBE.
Biolíh je jen název, s biozemědělstvím nemá nic společnýho, je to konvenční ethylalkohol a tak je uvedený i v papírech. Výhoda je že zvyšuje oktanové číslo, nevýhodaje že váže vodu.
ETBE (etyltercbutyléter) je vyrobený z lihu, má taky vyšší oktanové číslo, vodu na sebe neváže, ale je výrobně dražší, proto se používá takřka výhradně u prémiových benzínů....
Když budete mít otázky ptejte se, zodpovím co budu vědět....


Zpět na Zdroje energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků