Právě je 22 led 2021 01:25

NEZDOLNY.CZ

Ad omnia paratus

Stabilní spalovací motory

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 23 čer 2018 21:35

Pane Josef, dekuji Vam za odpověď.
Mam par dotazu:
- Kde shanite doutnaky - moc toaletak nefunguje. Mam jeste nejake doutnaky ze 30.let - 40.let, ale uz cca 100ks
- Jaky olej patri do motoru - typ
- Chapu dobre, ze na prvni fotce je "hrube" štelovani plynu a na druhe jemne?
Dekuji za odpoved.
Přílohy
IMG-20180623-WA0004.jpg
IMG-20180623-WA0002.jpg

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 499
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 24 čer 2018 22:03

Wikov mi neprošel rukama, takže nevím, jak přesně má řešený regulátor otáček uvnitř bloku motoru. Navíc se vyskytoval v několika verzích: Starší typ měl vstřikovací čerpadlo litinové na přírubu a regulátor uvnitř bloku motoru. Novější typy byly osazovány hliníkovými vstřikovacími čerpadly PAL (stejné konstrukce jak je známe dnes, kdy je regulátor přímo součástí čerpadla).

Nicméně, pokud budu vycházet z tehdejších zvyklostí, pak by mělo platit, že:
- Co je uzpůsobeno na seřizování klíčem (matice s ozuby), to nastavuje výrobce jednou pro vždy.
- Co je opatřeno rýhováním a lze to seřizovat ručně bez nástrojů, to nastavuje uživatel podle potřeby.

Proto předpokládám, že pouzdro s maticí nastavil výrobce tak, aby motor splňoval údaje uvedené na štítku (výkon, otáčky) a ručním vroubkovaným kolečkem si pak majitel přizpůsobil otáčky za provozu tak, aby vyhovovaly hnanému stroji, ale přitom se nedostal z bezpečných provozních mezí nastavených výrobcem. Pokud by potřeboval uživatel získat otáčky výrazně odlišné, vyměnil by plochou řemenici na hnaném stroji, ale nezasahoval by do továrního nastavení regulátoru stabiláku.*

S klidem nalejte do motoru současný motorový olej, určený pro nepřeplňované (případně i přeplňované) naftové motory. Toto mazivo bude plně vyhovovat. Má podstatně lepší mazací vlastnosti i teplotní rozsah než olej, který byl v minulosti do stabilních motorů k dispozici. Váš motor bude pracovat lehčeji a s menším opotřebením.

Pokud jde o doutnáky, mě toaletní papír zatím vždy fungoval (nechat dobře rozhořet, až z poloviny zčerná, pak teprve zašroubovat), takže jsem nic jiného nesháněl. Horký motor musí jít vždy nastartovat přímo bez doutnáku. Pokud ne, je něco v nepořádku. Špatný start pak může být zapříčiněný nedostatečnou kompresí - tj. podpálený ventil, opotřebené kroužky, vydřený válec aj.. Někdy není zapotřebí dělat hned generálku, často stačí jen vyměnit první kroužek za nový a po menším záběhu, až si kroužek sedne, motor startuje jako nový.

V zahraničí se doutnáky pro naftové motory na e-shopech běžně prodávají:
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg (22.42 KiB) Zobrazeno 4466 krát


*) Stabiláky nejsou stavěné pro široký rozsah provozních otáček tak, jak jsme zvyklí u motorů u automobilů, kdy motor jede hravě v rozsahu od 700 do 5000 otáček. Nemají totiž automatický regulátor, který by dokázal podle otáček měnit předstih u benzíňáku nebo předvstřik u dieselu a pokud pojedou ve výrazně odlišných otáčkách, které původně nastavenému časování nebudou vyhovovat, rapidně poklesne výkon, stoupne spotřeba a začnou se přehřívat. Nemají rády ani přetáčení, ani podtáčení. To se pak ukáží i další průvodní jevy, např. "cestování", kdy motor začne i s rámem tančit po dvoře, protože klikovka je sice částečně vyvážená, ale zase to platí jen pro určitý rozsah otáček a při jiných se rám může houpat a třást. Obdobně se mohou při nevhodných otáčkách objevit torzní kmity klikové hřídele a klika po čase prasknout. Konkrétně u naftového Wikovu je potřeba hlídat i vůli v ojničním ložisku a vůli v pístním čepu, aby motor netloukl, případně opotřebené díly včas repasovat. Vůle se projevují jako tlučení a způsobují výrazné namáhání ojnice i kliky. Bohužel právě u naftového Wikovu je klikovka i ojnice poruchovým místem. Je konstrukčně okopírovaná od benzíňáku a je podepřená v hlavních ložiscích daleko od ojničního ložiska. To způsobuje, že se za chodu prohýbá víc než třeba u naftových motorů Lorenz, kde jsou hlavní ložiska bezprostředně u ložiska ojničního a tedy i ohyb je minimální.
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 26 čer 2018 18:56

Pane Josefe, děkuji Vám za cenné rady.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 08 črc 2020 19:23

Dobrý den pane Josefe.
Opět po dvou letech mám dotaz, ne ke stabiláku, ale k řemenu. Čím je ošetřujete?
Moje řemeny jsou jiz takové vyschlé. Můžu je něčím napustit? Čím?
Akorát je voskuji, aby lépe ,,tách" při řezení dřeva, ale vnější strany už potřebují nějaký olej, aby kůže změkla. Je suchá.
Děkuji za odpověď.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 499
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 10 črc 2020 19:11

Pro většinu lidí bude v současnosti asi nejdostupnější tzv. "mazání na kůži", co se prodává v jezdeckých potřebách k údržbě kožených částí sedel, ohlávek a postrojů. Mívají to někdy také i ve Zverimexu nebo prodejci krmiv pro hospodářská zvířata. (S množstvím to napoprvé nepřehánět, raději počkat, až se vsákne a případně za pár dní opakovat.)

Nejčastější balení "kyblíčku" s mazáním:
mazani-na-kuzi.jpg
mazani-na-kuzi.jpg (13.54 KiB) Zobrazeno 2659 krát
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 10 črc 2020 21:08

Děkuji.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 499
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 04 led 2021 20:36

Slovníček některých výrazů z prostředí historických stabilních spalovacích motorů:

americké chlazení
Cirkulační způsob ochlazování motoru, kdy je teplo chladící vody předáváno do ovzduší jejím stékáním po nakloněném střechovitě instalovaném drátěném sítu a částečným odparem. Ochlazená voda stéká do zásobní nádrže, odkud ji čerpadlo tlačí do bloku motoru, z bloku do hlavy motoru a odtud je (trubkou volně bez tlaku) vedena opět na plochu odpařovacího síta.

automatický sací ventil
Sací ventil, který je opatřen pouze slabou pružinou a není ovládán žádným zdvihacím mechanismem. Otevírá se pouze podtlakem vznikajícím ve válci při sacím cyklu. Používá se pouze u malých pomaluběžných benzínových motorů (vyšší otáčky nestíhá).

deflektor
Tvarový výběžek na dně pístu zajišťující řádné vypláchnutí válce u dvoutaktního motoru s jednokanálovým vratným vyplachováním. Používá se u motorů benzínových nebo u některých motorů s žárovou hlavou.

dekompresní ventil
Ventil nebo kohout na hlavě motoru, pomocí něhož je možno snížit kompresi při startu motoru vypouštěním stlačovaných plynů do ovzduší. Jeho otevřením za provozu lze motor zastavit. Používá se u malých benzínových motorů dvoutaktních i čtyřtaktních. Výjimečně i u malých dvoutaktních dieselových motorů. Používal se nejen u stabilních motorů, ale i u automobilů a také v začátcích u motocyklů Laurin-Klement k řízení (přesněji - ke snižování výkonu, protože směs byla pevně nastavena) a donedávna býval běžný u malotraktorů PF62 či mopedů Stadión, Jaweta, Babeta, pod názvem "chcípák".

dekompresní vačka
Malá pomocná vačka otevírající výfukový ventil v první fázi kompresního zdvihu. Jejím působením se sníží kompresní tlak a tím i síla nutná k nastartování motoru. Po startu se vačka z činnosti vyřadí. Používá se u větších čtyřtaktních pomaluběžných benzínových a plynových motorů. U dieselových motorů se používá dekompresní zarážka.

dekompresní zarážka
Západka držící trvale pootevřený výfukový ventil, umožňující odstranit kompresi, snížit mechanický odpor a umožnit volně protáčet klikou motor při startu. Po ručním roztočení motoru se zarážka vyřadí, motor díky energii nastřádané v setrvačnících po dobu několika předchozích otáček překoná kompresní zdvih a rozběhne se. Používá se u menších čtyřtaktních dieselových motorů - u stabiláků, u starších traktorů a některých elektrocentrál.

doutnák
Papírový smotek nebo slisovaná hmota napuštěná okysličovadlem (dusičnanem draselným), která se po zapálení vkládá pomocí držáku do komůrky nebo spalovacího prostoru vznětového motoru, aby se o něj při startu vznítila vstříknutá nafta. Umožňuje start pří nízké kompresi a za chladného počasí. Po startu motoru se zbytky doutnáku vyfouknou se spálenými plyny.

indikátorový šroub
Zátka zaslepující kanál vedoucí do spalovacího prostoru, kterým se připojoval indikátor registrující průběh tlaku ve válci. Vyskytuje se pouze u velkých motorů. Podle diagramu nakresleného indikátorem se upravovaly a seřizovaly vačky rozvodu, časování ventilů i okamžik zážehu, aby bylo dosaženo maximální účinnosti.

kapací maznice
Skleněná mazací nádobka, z níž po ručním otevření jehlového uzávěru začne po kapkách vytékat olej. Tato maznice se používá pro ztrátové mazání.

knotová maznice
Plechová nebo litinová nádobka z níž vykapává olej díky vzlínavosti bavlněného knotu. Při průsaku knotem se olej i čistí. Množství oleje se reguluje délkou volně visící části knotu, zastavuje se jeho vyvěšením. Maznice se používá při ztrátovém mazání.

knotový rozdělovač
Uspořádání mazacího systému pro mazání dvou a více míst z jedné kapací maznice. Maznice kape na uzel svazku několika knotů kruhového průřezu, které jsou volně zastrčeny do jednotlivých trubek vedoucích k mazaným místům. Délka knotu určuje množství oleje tekoucího do určité větve. Delší knot kape víc.

kývavá magnetka
Magnetka , jejíž rotor se neotáčí, nýbrž kýve okolo střední polohy. Bývá to běžná rotační zapalovací magnetka (elektromagnetický zapalovací aparát), opatřená raménkem a držená ve střední poloze pružinou. Vytváří intenzivní jiskru u pomaluběžných strojů. Pro provoz tohoto zapalování není zapotřebí žádný jiný zdroj elektřiny (baterie, akumulátor), vytváří jiskru jen díky mechanické energii otáčejícího se vačkového hřídele.

kroužkomazné ložisko
Kluzné ložisko do něhož je olej dopravován pomocí volně nasazeného kroužku unášeného hřídelem, jež se svým spodním okrajem brodí v oleji v misce (nebo dutině odlité v tělese) pod ložiskem .

lucerna
Samostatné těleso se sacím nebo výfukovým ventilem našroubované k odlitku hlavy válce. Používá se, má-li po její demontáži být zabezpečen přístup pro obrábění a vložení ventilu umístěného na protilehlé straně válce. Lucerna má ventilové sedlo, vodítko dříku ventilu, dosedací plochu pro pružinu a někdy i konzolku pro vahadlo. K hlavě či válci je přišroubována přírubou.

mazací aparát
Mazací čerpadlo pro ztrátové mazání několika mazaných míst současně, jehož pohyb je odvozen od hlavního stroje - nejčastěji pomocí páky, západky a rohatky.

mazací kotouč
Plechový talíř rotující společně s klikovým hřídelem. Je opatřen na okraji lemem, který zachycuje olej z maznice. olej je následně veden trubičkou nebo otvorem do ojničního ložiska.

mazací ventilek
Kuličkový ventilek na válci motoru zabraňující vnikání stlačených plynů zpět do maznice nebo mazacího potrubí v okamžiku komprese a expanze.

nabíjecí ventil
Ventil na hlavě motoru, kterým lze spojit spalovací prostor válce se vzdušníkem. V době kompresního zdvihu pracuje motor jako kompresor a stlačuje vzduch do vzdušníku odkud se použije pro startování. U benzínových a plynových motorů se k tomuto účelu musí využívat krátké okamžiky, kdy stroj běží setrvačností při uzavřeném přívodu paliva, aby se nedostalo do vzdušníku. Často bývá kombinován s ventilem spouštěcím. Používá se jen u motorů střední velikosti (malé se startují ručně s dekompresorem a pro velké motory se stlačený vzduch získává samostatným kompresorem).

odtrhové zapalování
Nízkonapěťový zapalovací systém obsahující kývavou magnetku o napětí cca 150V, jejíž proud je přiváděn na přerušovač umístěný uvnitř spalovacího prostoru motoru. Přerušovač ovládá táhlo a rozpojuje jej v okamžiku, kdy magnetka prochází střední polohou. Rozpojením kontaktu uvnitř spalovacího prostoru vznikne jiskra, která směs zapálí.

spouštěcí ventil
Ventil umístěný v hlavě motoru, kterým se při startu krátce vpustí do válce stlačený vzduch ze vzdušníku. Tlakem vzduchu je motor uveden do pohybu a v následující otáčce po nasátí paliva dojde k jeho nastartování. Ventilem smí být vzduch přiváděn pouze tehdy, když motor vykonává expanzní zdvih. K tomu účelu je nutno kliku motoru před startem vhodně natočit (tzv. "nakročit"). Ventil je ovládán ručně podle značek na setrvačníku (což klade velké nároky na postřeh obsluhy) nebo může být u víceválcových motorů ovládán zvláštními vačkami na rozvodovém hřídeli. Používá se u velkých stabilnách motorů (dieselelektrárny), u motorů na lodích a ponorkách.

vypařovací chlazení
Vodní chlazení bez nucené cirgulace, které odjímá teplo motoru skupenským teplem potřebným k varu čisté vody. Voda se mění v páru a ubývá jí. Proto je zapotřebí její hladinu kontrolovat a dolévat.

vysmekovací rozvod
Způsob nespojité regulace otáček, při němž se vynechává jeden nebo více celých sacích cyklů tím, že nedojde k otevření sacího ventilu nebo je pozdržen výfukový ventil v otevřené poloze. Rozvod rozhoduje o tom, zda má motor spalovat či se točit naprázdno. Pokud spaluje, stane se tak při největším možném plnění válce, za optimálně nastavených podmínek. Tím sje spalování kvalitní a úsporné. Motor se však navenek projevuje nepravidelným chodem, který musí vyrovnat setrvačník. Regulátor využívá setrvačnosti vysmekovacího závaží nebo běžný odstředivý regulátor.

zapalovací kotouč
Otáčející se kotouč nasazený na rozvodový hřídel s kolíkem nebo kladkou, která zabírá do raménka kývavé magnetky.

ztrátové mazání
Způsob mazání, kdy se mezi mazané plochy pouští nový čistý ještě nepoužitý olej. Oleje se pouští jen nezbytné množství. Po opuštění mazané plochy je olej již natolik znečištěn a degradován, že se již dále nepoužívá, stéká do sběrného místa (dno klikové skříně) nebo je provozem stroje rozprašován do okolí či vyfukován s výfukovými plyny (dvoutaktní naftové nebo benzínové motory).
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

Předchozí

Zpět na Zdroje energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník