Právě je 29 bře 2024 05:53

NEZDOLNY.CZ

Ad omnia paratus

Stabilní spalovací motory

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 23 čer 2018 21:35

Pane Josef, dekuji Vam za odpověď.
Mam par dotazu:
- Kde shanite doutnaky - moc toaletak nefunguje. Mam jeste nejake doutnaky ze 30.let - 40.let, ale uz cca 100ks
- Jaky olej patri do motoru - typ
- Chapu dobre, ze na prvni fotce je "hrube" štelovani plynu a na druhe jemne?
Dekuji za odpoved.
Přílohy
IMG-20180623-WA0004.jpg
IMG-20180623-WA0002.jpg

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 24 čer 2018 22:03

Wikov mi neprošel rukama, takže nevím, jak přesně má řešený regulátor otáček uvnitř bloku motoru. Navíc se vyskytoval v několika verzích: Starší typ měl vstřikovací čerpadlo litinové na přírubu a regulátor uvnitř bloku motoru. Novější typy byly osazovány hliníkovými vstřikovacími čerpadly PAL (stejné konstrukce jak je známe dnes, kdy je regulátor přímo součástí čerpadla).

Nicméně, pokud budu vycházet z tehdejších zvyklostí, pak by mělo platit, že:
- Co je uzpůsobeno na seřizování klíčem (matice s ozuby), to nastavuje výrobce jednou pro vždy.
- Co je opatřeno rýhováním a lze to seřizovat ručně bez nástrojů, to nastavuje uživatel podle potřeby.

Proto předpokládám, že pouzdro s maticí nastavil výrobce tak, aby motor splňoval údaje uvedené na štítku (výkon, otáčky) a ručním vroubkovaným kolečkem si pak majitel přizpůsobil otáčky za provozu tak, aby vyhovovaly hnanému stroji, ale přitom se nedostal z bezpečných provozních mezí nastavených výrobcem. Pokud by potřeboval uživatel získat otáčky výrazně odlišné, vyměnil by plochou řemenici na hnaném stroji, ale nezasahoval by do továrního nastavení regulátoru stabiláku.*

S klidem nalejte do motoru současný motorový olej, určený pro nepřeplňované (případně i přeplňované) naftové motory. Toto mazivo bude plně vyhovovat. Má podstatně lepší mazací vlastnosti i teplotní rozsah než olej, který byl v minulosti do stabilních motorů k dispozici. Váš motor bude pracovat lehčeji a s menším opotřebením.

Pokud jde o doutnáky, mě toaletní papír zatím vždy fungoval (nechat dobře rozhořet, až z poloviny zčerná, pak teprve zašroubovat), takže jsem nic jiného nesháněl. Horký motor musí jít vždy nastartovat přímo bez doutnáku. Pokud ne, je něco v nepořádku. Špatný start pak může být zapříčiněný nedostatečnou kompresí - tj. podpálený ventil, opotřebené kroužky, vydřený válec aj.. Někdy není zapotřebí dělat hned generálku, často stačí jen vyměnit první kroužek za nový a po menším záběhu, až si kroužek sedne, motor startuje jako nový.

V zahraničí se doutnáky pro naftové motory na e-shopech běžně prodávají:
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg (22.42 KiB) Zobrazeno 14217 krát


*) Stabiláky nejsou stavěné pro široký rozsah provozních otáček tak, jak jsme zvyklí u motorů u automobilů, kdy motor jede hravě v rozsahu od 700 do 5000 otáček. Nemají totiž automatický regulátor, který by dokázal podle otáček měnit předstih u benzíňáku nebo předvstřik u dieselu a pokud pojedou ve výrazně odlišných otáčkách, které původně nastavenému časování nebudou vyhovovat, rapidně poklesne výkon, stoupne spotřeba a začnou se přehřívat. Nemají rády ani přetáčení, ani podtáčení. To se pak ukáží i další průvodní jevy, např. "cestování", kdy motor začne i s rámem tančit po dvoře, protože klikovka je sice částečně vyvážená, ale zase to platí jen pro určitý rozsah otáček a při jiných se rám může houpat a třást. Obdobně se mohou při nevhodných otáčkách objevit torzní kmity klikové hřídele a klika po čase prasknout. Konkrétně u naftového Wikovu je potřeba hlídat i vůli v ojničním ložisku a vůli v pístním čepu, aby motor netloukl, případně opotřebené díly včas repasovat. Vůle se projevují jako tlučení a způsobují výrazné namáhání ojnice i kliky. Bohužel právě u naftového Wikovu je klikovka i ojnice poruchovým místem. Je konstrukčně okopírovaná od benzíňáku a je podepřená v hlavních ložiscích daleko od ojničního ložiska. To způsobuje, že se za chodu prohýbá víc než třeba u naftových motorů Lorenz, kde jsou hlavní ložiska bezprostředně u ložiska ojničního a tedy i ohyb je minimální.
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 26 čer 2018 18:56

Pane Josefe, děkuji Vám za cenné rady.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 08 črc 2020 19:23

Dobrý den pane Josefe.
Opět po dvou letech mám dotaz, ne ke stabiláku, ale k řemenu. Čím je ošetřujete?
Moje řemeny jsou jiz takové vyschlé. Můžu je něčím napustit? Čím?
Akorát je voskuji, aby lépe ,,tách" při řezení dřeva, ale vnější strany už potřebují nějaký olej, aby kůže změkla. Je suchá.
Děkuji za odpověď.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 10 črc 2020 19:11

Pro většinu lidí bude v současnosti asi nejdostupnější tzv. "mazání na kůži", co se prodává v jezdeckých potřebách k údržbě kožených částí sedel, ohlávek a postrojů. Mívají to někdy také i ve Zverimexu nebo prodejci krmiv pro hospodářská zvířata. (S množstvím to napoprvé nepřehánět, raději počkat, až se vsákne a případně za pár dní opakovat.)

Nejčastější balení "kyblíčku" s mazáním:
mazani-na-kuzi.jpg
mazani-na-kuzi.jpg (13.54 KiB) Zobrazeno 12410 krát
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 10 črc 2020 21:08

Děkuji.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 04 led 2021 20:36

Slovníček některých výrazů z prostředí historických stabilních spalovacích motorů:

americké chlazení
Cirkulační způsob ochlazování motoru, kdy je teplo chladící vody předáváno do ovzduší jejím stékáním po nakloněném střechovitě instalovaném drátěném sítu a částečným odparem. Ochlazená voda stéká do zásobní nádrže, odkud ji čerpadlo tlačí do bloku motoru, z bloku do hlavy motoru a odtud je (trubkou volně bez tlaku) vedena opět na plochu odpařovacího síta.

automatický sací ventil
Sací ventil, který je opatřen pouze slabou pružinou a není ovládán žádným zdvihacím mechanismem. Otevírá se pouze podtlakem vznikajícím ve válci při sacím cyklu. Používá se pouze u malých pomaluběžných benzínových motorů (vyšší otáčky nestíhá).

deflektor
Tvarový výběžek na dně pístu zajišťující řádné vypláchnutí válce u dvoutaktního motoru s jednokanálovým vratným vyplachováním. Používá se u motorů benzínových nebo u některých motorů s žárovou hlavou.

dekompresní ventil
Ventil nebo kohout na hlavě motoru, pomocí něhož je možno snížit kompresi při startu motoru vypouštěním stlačovaných plynů do ovzduší. Jeho otevřením za provozu lze motor zastavit. Používá se u malých benzínových motorů dvoutaktních i čtyřtaktních. Výjimečně i u malých dvoutaktních dieselových motorů. Používal se nejen u stabilních motorů, ale i u automobilů a také v začátcích u motocyklů Laurin-Klement k řízení (přesněji - ke snižování výkonu, protože směs byla pevně nastavena) a donedávna býval běžný u malotraktorů PF62 či mopedů Stadión, Jaweta, Babeta, pod názvem "chcípák".

dekompresní vačka
Malá pomocná vačka otevírající výfukový ventil v první fázi kompresního zdvihu. Jejím působením se sníží kompresní tlak a tím i síla nutná k nastartování motoru. Po startu se vačka z činnosti vyřadí. Používá se u větších čtyřtaktních pomaluběžných benzínových a plynových motorů. U dieselových motorů se používá dekompresní zarážka.

dekompresní zarážka
Západka držící trvale pootevřený výfukový ventil, umožňující odstranit kompresi, snížit mechanický odpor a umožnit volně protáčet klikou motor při startu. Po ručním roztočení motoru se zarážka vyřadí, motor díky energii nastřádané v setrvačnících po dobu několika předchozích otáček překoná kompresní zdvih a rozběhne se. Používá se u menších čtyřtaktních dieselových motorů - u stabiláků, u starších traktorů a některých elektrocentrál.

doutnák
Papírový smotek nebo slisovaná hmota napuštěná okysličovadlem (dusičnanem draselným), která se po zapálení vkládá pomocí držáku do komůrky nebo spalovacího prostoru vznětového motoru, aby se o něj při startu vznítila vstříknutá nafta. Umožňuje start pří nízké kompresi a za chladného počasí. Po startu motoru se zbytky doutnáku vyfouknou se spálenými plyny.

indikátorový šroub
Zátka zaslepující kanál vedoucí do spalovacího prostoru, kterým se připojoval indikátor registrující průběh tlaku ve válci. Vyskytuje se pouze u velkých motorů. Podle diagramu nakresleného indikátorem se upravovaly a seřizovaly vačky rozvodu, časování ventilů i okamžik zážehu, aby bylo dosaženo maximální účinnosti.

kapací maznice
Skleněná mazací nádobka, z níž po ručním otevření jehlového uzávěru začne po kapkách vytékat olej. Tato maznice se používá pro ztrátové mazání.

knotová maznice
Plechová nebo litinová nádobka z níž vykapává olej díky vzlínavosti bavlněného knotu. Při průsaku knotem se olej i čistí. Množství oleje se reguluje délkou volně visící části knotu, zastavuje se jeho vyvěšením. Maznice se používá při ztrátovém mazání.

knotový rozdělovač
Uspořádání mazacího systému pro mazání dvou a více míst z jedné kapací maznice. Maznice kape na uzel svazku několika knotů kruhového průřezu, které jsou volně zastrčeny do jednotlivých trubek vedoucích k mazaným místům. Délka knotu určuje množství oleje tekoucího do určité větve. Delší knot kape víc.

kývavá magnetka
Magnetka , jejíž rotor se neotáčí, nýbrž kýve okolo střední polohy. Bývá to běžná rotační zapalovací magnetka (elektromagnetický zapalovací aparát), opatřená raménkem a držená ve střední poloze pružinou. Vytváří intenzivní jiskru u pomaluběžných strojů. Pro provoz tohoto zapalování není zapotřebí žádný jiný zdroj elektřiny (baterie, akumulátor), vytváří jiskru jen díky mechanické energii otáčejícího se vačkového hřídele.

kroužkomazné ložisko
Kluzné ložisko do něhož je olej dopravován pomocí volně nasazeného kroužku unášeného hřídelem, jež se svým spodním okrajem brodí v oleji v misce (nebo dutině odlité v tělese) pod ložiskem .

lucerna
Samostatné těleso se sacím nebo výfukovým ventilem našroubované k odlitku hlavy válce. Používá se, má-li po její demontáži být zabezpečen přístup pro obrábění a vložení ventilu umístěného na protilehlé straně válce. Lucerna má ventilové sedlo, vodítko dříku ventilu, dosedací plochu pro pružinu a někdy i konzolku pro vahadlo. K hlavě či válci je přišroubována přírubou.

mazací aparát
Mazací čerpadlo pro ztrátové mazání několika mazaných míst současně, jehož pohyb je odvozen od hlavního stroje - nejčastěji pomocí páky, západky a rohatky.

mazací kotouč
Plechový talíř rotující společně s klikovým hřídelem. Je opatřen na okraji lemem, který zachycuje olej z maznice. olej je následně veden trubičkou nebo otvorem do ojničního ložiska.

mazací ventilek
Kuličkový ventilek na válci motoru zabraňující vnikání stlačených plynů zpět do maznice nebo mazacího potrubí v okamžiku komprese a expanze.

nabíjecí ventil
Ventil na hlavě motoru, kterým lze spojit spalovací prostor válce se vzdušníkem. V době kompresního zdvihu pracuje motor jako kompresor a stlačuje vzduch do vzdušníku odkud se použije pro startování. U benzínových a plynových motorů se k tomuto účelu musí využívat krátké okamžiky, kdy stroj běží setrvačností při uzavřeném přívodu paliva, aby se nedostalo do vzdušníku. Často bývá kombinován s ventilem spouštěcím. Používá se jen u motorů střední velikosti (malé se startují ručně s dekompresorem a pro velké motory se stlačený vzduch získává samostatným kompresorem).

odtrhové zapalování
Nízkonapěťový zapalovací systém obsahující kývavou magnetku o napětí cca 150V, jejíž proud je přiváděn na přerušovač umístěný uvnitř spalovacího prostoru motoru. Přerušovač ovládá táhlo a rozpojuje jej v okamžiku, kdy magnetka prochází střední polohou. Rozpojením kontaktu uvnitř spalovacího prostoru vznikne jiskra, která směs zapálí.

spouštěcí ventil
Ventil umístěný v hlavě motoru, kterým se při startu krátce vpustí do válce stlačený vzduch ze vzdušníku. Tlakem vzduchu je motor uveden do pohybu a v následující otáčce po nasátí paliva dojde k jeho nastartování. Ventilem smí být vzduch přiváděn pouze tehdy, když motor vykonává expanzní zdvih. K tomu účelu je nutno kliku motoru před startem vhodně natočit (tzv. "nakročit"). Ventil je ovládán ručně podle značek na setrvačníku (což klade velké nároky na postřeh obsluhy) nebo může být u víceválcových motorů ovládán zvláštními vačkami na rozvodovém hřídeli. Používá se u velkých stabilnách motorů (dieselelektrárny), u motorů na lodích a ponorkách.

vypařovací chlazení
Vodní chlazení bez nucené cirgulace, které odjímá teplo motoru skupenským teplem potřebným k varu čisté vody. Voda se mění v páru a ubývá jí. Proto je zapotřebí její hladinu kontrolovat a dolévat.

vysmekovací rozvod
Způsob nespojité regulace otáček, při němž se vynechává jeden nebo více celých sacích cyklů tím, že nedojde k otevření sacího ventilu nebo je pozdržen výfukový ventil v otevřené poloze. Rozvod rozhoduje o tom, zda má motor spalovat či se točit naprázdno. Pokud spaluje, stane se tak při největším možném plnění válce, za optimálně nastavených podmínek. Tím sje spalování kvalitní a úsporné. Motor se však navenek projevuje nepravidelným chodem, který musí vyrovnat setrvačník. Regulátor využívá setrvačnosti vysmekovacího závaží nebo běžný odstředivý regulátor.

zapalovací kotouč
Otáčející se kotouč nasazený na rozvodový hřídel s kolíkem nebo kladkou, která zabírá do raménka kývavé magnetky.

ztrátové mazání
Způsob mazání, kdy se mezi mazané plochy pouští nový čistý ještě nepoužitý olej. Oleje se pouští jen nezbytné množství. Po opuštění mazané plochy je olej již natolik znečištěn a degradován, že se již dále nepoužívá, stéká do sběrného místa (dno klikové skříně) nebo je provozem stroje rozprašován do okolí či vyfukován s výfukovými plyny (dvoutaktní naftové nebo benzínové motory).
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 1
Registrován: 28 kvě 2021 14:55

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Zapadlo » 30 kvě 2021 19:07

Josefe,pokud použiju stabilák k výrobě elektřiny-pohonu dynama, bude to z hlediska spotřeby phm výhodnější než současná elektrocentrála?

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 31 kvě 2021 16:08

Ne, v zásadě to vyjde nastejno nebo o trochu hůře. Důvod:
Starý stabilák je čtyřtaktní spalovací motor jako každý jiný a má tedy obdobnou energetickou účinnost jako spalovací motor dnešní elektrocentrály. Starý stabilák má ale o něco menší kompresní poměr než současné spalovací motory s rozvodem OHV používané dnes u elektrocentrál, protože byl konstruovaný na obyčejný benzín bez aditiv, který měl nízké oktanové číslo a nenechal se "beztrestně" stlačovat. Nízký kompresní poměr byl jediný dostupný způsob, jak v takové situaci zabránit předčasnému vzněcování benzínu, detonacím a klepání motoru při použití mizerného paliva. Nižší kompresní poměr ale současně znamená i o něco nižší účinnost (v tomto případě řádu jednotek procent). Takže starý stabilák v přepočtu na 1 kWh bude mít větří spotřebu než dnešní moderní elektrocentrála. Ale pokud budeme srovnávat životnost (tedy využitelnost např. v dlouhodobé postapo situaci), kdy nebudou náhradní díly a k dispozici bude jen palivo roztodivného původu, pak starý stabilák na tom bude výrazně lépe*.

Pokud by to ale mělo být určené k nabíjení akumulátorů, záleží, přes kolik prvků komplikované elektroniky bude elektřina vedená a může se stát, že u jednoduché sestavy složené ze...
starý stabilák -> plochý řemen - dynamo -> zpětné relé -> akumulátor
...může v některých případech vyjít výsledná účinnost nabíjení o něco lépe než přes složitější ač modernější řetězec...
moderní elektrocentrála 230V (motor+generátor+AVR) -> nabíječka (transformátor+usměrňovač+řídící elektronika) -> akumulátor
...ale je to případ od případu podle konkrétních strojů.

Pokud by šlo jen o občasné dobíjení akumulátoru (chata se solárním panelem a pod) nikoliv pro přímé použití střídavého proudu a hlavním cílem bude jednoduchost a co nejmenší spotřeba, musí být spalovací motor podobného výkonu jako dynamo či alternátor, aby pracoval rozumně zatížený (ideálně tak na 2/3 jmenovitého výkonu). V takovém případě by na palivo vycházela dobře např. kombinace...
malý motor do travní sekačky (2HP) -> žebírkový řemen -> autoalternátor (včetně jeho elektroniky) -> akumulátor
...a přidat nějaké udělátko, které tomu spalovacímu motoru po nabití akumulátoru na plné nabíjecí napětí vypne zapalování a nenechá ho zbytečně blafat.

*) Např. staré horské "boudy" používaly k výrobě elektřiny nebo mechanickému pohonu stabiláky běžně. Stabiláky tam běhaly desítky let - viz. např. film "S tebou mě baví svět". Někdy bylo zdrojů více - často se to kombinovalo s vodní turbínkou (v horách na velkých spádech s turbínkou Peltonovou) nebo na otevřených návrších s mnoholopatkovým plechovým větrným kolem. Dříve než se "boudy" přestavěly na hotely a ubytovny, bývala to normální zemědělská stavení, kde se choval dobytek. A každá horská domácnost se snažila nějak existovat. Samozřejmě stabilák běžel jen, když to bylo opravdu potřeba, večer se svítilo spíš petrolejkou. Přes noc by se to blafat nenechalo. Nejčastěji se vyráběl proud stejnosměrný, protože se při výrobě snáze regulovala stabilita napětí. Žárovkám to bylo jedno. Problém by byl ale s čímkoliv, co obsahovalo transformátor. Takový přístroj nešel na stejnosměrné síti použít. Proto třeba výrobci prvorepublikových radiopřijímačů vyráběly většinu svých modelů ve dvojím provedení. Číselný typ radiopřijímače buď končil písmenkem "A", což znamenalo "proud střídavý". Takové rádio mělo velký transformátor a dalo se používat jen ve městech nebo na vesnicích se zavedenou střídavou elektrorozvodnou sítí. Výhoda byla, že bylo energeticky úsporné a dalo se přizpůsobit napětí sítě. Pokud se v typovém označení vyskytovalo písmenko "U", značilo "Univerzální napájení". Radiopřijímač neměl transformátor, ale napětí se v něm energeticky neúsporně upravovalo jen soustavou rezistorů, takže bylo jedno, za bude napájený ze střídavé sítě ve městě nebo ze stejnosměrného dynamo na nějakém mlýně. Radiopřijímače typu "U" mívaly někdy osazený i variátor, který dokázal v širokých mezích vyrovnat kolísání proudu, pokud dynamo neběželo zrovna ideálně. Asi nejznámějším přijímačem pro univerzální napájení napětím 110V nebo 220V byl legendární bakelitový Tesla Talisman vyráběný jako typy 305U, 306U, 307U a 308U od r. 1946 do r. 1958. (Kromě toho existovaly jiné typy přijímačů, určené i pro napájení z 6V a 12V akumulátorů. Jejich typové číslo končilo písmeny "BV", což znamenalo "napájení z Baterií přes Vibrační měnič".)
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 1
Registrován: 19 pro 2021 01:03

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od borecnakonec1 » 19 pro 2021 19:35

Dobrý den pane Josefe.
Měl bych pár dotazů ohledně stabilního motoru Slavia 3HP.
Motor po letech zprovozňuji, dal jsem náplň M6A novou, ta by neměla rozpouštět karbon.
Má tento motor nějaké mazací kanály které by se mohly ucpat ?
V motoru je bohužel neoriginální karburátor, jedná se o karburátor z ruského pomocného motoru na startování buldozeru.
Je to membránový karburátor, hodně jednoduchý.
Motor běží pěkně, uchlastává se ale, spotřeba je obrovská, kouří bíle furt a fluše z výfuku nespálený černý benzín, kolem ventilů také prosakuje. Nejlépe jede motor asi když mu dochází benzín.
Svíčka je vždy mokrá, černá.
Máte nějaký tip, nebo odhad, čím by šel karburátor nahradit spolehlivě, něčím dostupným, jelikož originál už neseženu. Jestli z nějaké Jawy, Trabanta, či něco podobného, aby motor tolik nežral a hlavně neuchlastával se.

Dále bych měl dotaz, jak často měnit olej v klikové skříni ?
A jestli se má motor ještě někde jinde přimazávat, krom lití oleje do klikové skříně ? Žádné kapací mazničky jsem na ventily nenašel, říká se že se má tam dávat petrolej, ale u tohoto motoru žádné maznice nejsou, nebo jsem je nenašel.
Je nutné přidávat do benzínu olovo kvůli ventilům ? Když dříve byl olovnatý benzín.

Mám u tohoto motoru zapalování BOSCH FF1A L200, vysokonapěťová cívka odešla a nebyla žádná jiskra, nechám ji tedy převinout, ale měl bych otázku, jestli to je originál zapalování ? Je napojené kuželovým soukolím, levotočivé, stáří sedí na dobu motoru, ale většinou ty motory mají brnkací magneto nebo napojené stejně jak mám já, ale toto magneto neobsahuje odtrhovou spojku, ani ozubený převod, točí se tak jak se točí motorem + vývod zapalování je redukován do pomala od motoru, aby otáčky při otáčení rukou klikou byly dostatečné pro dání jiskry od magneta, abych ho nenechal převíjet zbytečně, kvůli těmto případům bývali odtrhové spojky, ale toto magneto ji nemá.

Jak lze u tohoto motoru nastavit ideální předstih, jelikož horní úvrať vidět nejde, bez nějaké nutné demontáže, je to možné ?
Děkuji za odpověď.

PředchozíDalší

Zpět na Zdroje energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků