Právě je 25 říj 2020 06:54

NEZDOLNY.CZ

Ad omnia paratus

Stabilní spalovací motory

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 23 čer 2018 21:35

Pane Josef, dekuji Vam za odpověď.
Mam par dotazu:
- Kde shanite doutnaky - moc toaletak nefunguje. Mam jeste nejake doutnaky ze 30.let - 40.let, ale uz cca 100ks
- Jaky olej patri do motoru - typ
- Chapu dobre, ze na prvni fotce je "hrube" štelovani plynu a na druhe jemne?
Dekuji za odpoved.
Přílohy
IMG-20180623-WA0004.jpg
IMG-20180623-WA0002.jpg

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 490
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 24 čer 2018 22:03

Wikov mi neprošel rukama, takže nevím, jak přesně má řešený regulátor otáček uvnitř bloku motoru. Navíc se vyskytoval v několika verzích: Starší typ měl vstřikovací čerpadlo litinové na přírubu a regulátor uvnitř bloku motoru. Novější typy byly osazovány hliníkovými vstřikovacími čerpadly PAL (stejné konstrukce jak je známe dnes, kdy je regulátor přímo součástí čerpadla).

Nicméně, pokud budu vycházet z tehdejších zvyklostí, pak by mělo platit, že:
- Co je uzpůsobeno na seřizování klíčem (matice s ozuby), to nastavuje výrobce jednou pro vždy.
- Co je opatřeno rýhováním a lze to seřizovat ručně bez nástrojů, to nastavuje uživatel podle potřeby.

Proto předpokládám, že pouzdro s maticí nastavil výrobce tak, aby motor splňoval údaje uvedené na štítku (výkon, otáčky) a ručním vroubkovaným kolečkem si pak majitel přizpůsobil otáčky za provozu tak, aby vyhovovaly hnanému stroji, ale přitom se nedostal z bezpečných provozních mezí nastavených výrobcem. Pokud by potřeboval uživatel získat otáčky výrazně odlišné, vyměnil by plochou řemenici na hnaném stroji, ale nezasahoval by do továrního nastavení regulátoru stabiláku.*

S klidem nalejte do motoru současný motorový olej, určený pro nepřeplňované (případně i přeplňované) naftové motory. Toto mazivo bude plně vyhovovat. Má podstatně lepší mazací vlastnosti i teplotní rozsah než olej, který byl v minulosti do stabilních motorů k dispozici. Váš motor bude pracovat lehčeji a s menším opotřebením.

Pokud jde o doutnáky, mě toaletní papír zatím vždy fungoval (nechat dobře rozhořet, až z poloviny zčerná, pak teprve zašroubovat), takže jsem nic jiného nesháněl. Horký motor musí jít vždy nastartovat přímo bez doutnáku. Pokud ne, je něco v nepořádku. Špatný start pak může být zapříčiněný nedostatečnou kompresí - tj. podpálený ventil, opotřebené kroužky, vydřený válec aj.. Někdy není zapotřebí dělat hned generálku, často stačí jen vyměnit první kroužek za nový a po menším záběhu, až si kroužek sedne, motor startuje jako nový.

V zahraničí se doutnáky pro naftové motory na e-shopech běžně prodávají:
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg
doutnaky-pro-naftove-motory.jpg (22.42 KiB) Zobrazeno 3586 krát


*) Stabiláky nejsou stavěné pro široký rozsah provozních otáček tak, jak jsme zvyklí u motorů u automobilů, kdy motor jede hravě v rozsahu od 700 do 5000 otáček. Nemají totiž automatický regulátor, který by dokázal podle otáček měnit předstih u benzíňáku nebo předvstřik u dieselu a pokud pojedou ve výrazně odlišných otáčkách, které původně nastavenému časování nebudou vyhovovat, rapidně poklesne výkon, stoupne spotřeba a začnou se přehřívat. Nemají rády ani přetáčení, ani podtáčení. To se pak ukáží i další průvodní jevy, např. "cestování", kdy motor začne i s rámem tančit po dvoře, protože klikovka je sice částečně vyvážená, ale zase to platí jen pro určitý rozsah otáček a při jiných se rám může houpat a třást. Obdobně se mohou při nevhodných otáčkách objevit torzní kmity klikové hřídele a klika po čase prasknout. Konkrétně u naftového Wikovu je potřeba hlídat i vůli v ojničním ložisku a vůli v pístním čepu, aby motor netloukl, případně opotřebené díly včas repasovat. Vůle se projevují jako tlučení a způsobují výrazné namáhání ojnice i kliky. Bohužel právě u naftového Wikovu je klikovka i ojnice poruchovým místem. Je konstrukčně okopírovaná od benzíňáku a je podepřená v hlavních ložiscích daleko od ojničního ložiska. To způsobuje, že se za chodu prohýbá víc než třeba u naftových motorů Lorenz, kde jsou hlavní ložiska bezprostředně u ložiska ojničního a tedy i ohyb je minimální.
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 26 čer 2018 18:56

Pane Josefe, děkuji Vám za cenné rady.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 08 črc 2020 19:23

Dobrý den pane Josefe.
Opět po dvou letech mám dotaz, ne ke stabiláku, ale k řemenu. Čím je ošetřujete?
Moje řemeny jsou jiz takové vyschlé. Můžu je něčím napustit? Čím?
Akorát je voskuji, aby lépe ,,tách" při řezení dřeva, ale vnější strany už potřebují nějaký olej, aby kůže změkla. Je suchá.
Děkuji za odpověď.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 490
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od Josef » 10 črc 2020 19:11

Pro většinu lidí bude v současnosti asi nejdostupnější tzv. "mazání na kůži", co se prodává v jezdeckých potřebách k údržbě kožených částí sedel, ohlávek a postrojů. Mívají to někdy také i ve Zverimexu nebo prodejci krmiv pro hospodářská zvířata. (S množstvím to napoprvé nepřehánět, raději počkat, až se vsákne a případně za pár dní opakovat.)

Nejčastější balení "kyblíčku" s mazáním:
mazani-na-kuzi.jpg
mazani-na-kuzi.jpg (13.54 KiB) Zobrazeno 1779 krát
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

 
Příspěvky: 5
Registrován: 21 čer 2018 16:19

Re: Stabilní spalovací motory

Příspěvek od mulisk007 » 10 črc 2020 21:08

Děkuji.

Předchozí

Zpět na Zdroje energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník